Information
Code | RTST714 |
Name | Social History and Cinema Sociology |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
This course aims to provide a critical understanding of film, cinema audiences and cinema institutions in a global and transnational context. Students will analyse the multi-layered dynamics between audience participation, media texts, and the industry through sociological and interdisciplinary lenses, for example, cultural studies, feminist studies, queer studies, and postcolonial studies.
Course Content
This course is designed as an opportunity for students to develop their sociological skills and knowledge of historical sociology. Aiming to construct the sociological imagination through the study of cinema history and films, the course will discuss both the projection of Turkish history on world history and how cinema is experienced sociologically within this historical context. Between 1895 and the 2000s, the course offers an overview of the history of cinema, with the focus divided between (Western) Europe, the USA and Turkey. Following introductory reflections on the historiography of cinema, the following sub-themes and movements will be addressed: film as text; cinema audiences and their experiences of going to the movies; cinema institutions. The reflection of social problems and realities on films will also be covered. Designed as a seminar, students are expected to research a specific social phenomenon/problem in relation to the history of cinema. Students will design seminar studies using methods such as archival research and oral history in accordance with the historical sociological perspective.
Course Precondition
N/A
Resources
• Akbulut H (2018) Bir seyirci araştırmasından etnografik deneyimler ve hikayeler. Folklor ve Edebiyat 95(3): 13–34. • Arslan, U.T. (2012). Bir Kapıdan Gireceksin: Türkiye Sineması Üzerine Denemeler. İstanbul: Metis. • Arslan, U.T. (2020). Kat-Sinema ve Etik. İstanbul: Metis. • Bauman, Z. (1999). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı. • Biltereyst D, Meers P (2016) New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media 1: 113–132. • Çam A, Şanlıer İ (2019) Toros yayla köylerinde sinema deneyimleri: Modernlik, şehir, sinema ve seyirci ilişkilerine dair bir soruşturma. Sinefilozofi Dergisi 3(7): 415–436. • Caunce, S. (2008). Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt. • Çeliktemel-Thomen, Ö. (2015). “Denetimden Sansüre, Osmanlı’da Sinema”, Toplumsal Tarih 255, s. 72-79. • Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimler. İstanbul: Literatürk Academia. • Delanty, G., Işın, E. (2017). Tarihsel Sosyoloji. İstanbul: Islık. • Diken, B. ve Laustsen, C. (2010). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis. • Duruel Erkılıç, S. (2012). “2000 sonrası Türk Sinemasında Tarih ve Bellek”, Türk Sinemasında Tarih ve Bellek, Ankara: De Ki, s. 153-195. • Erdoğan, N. (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”, Toplum ve Bilim 67: 178-198. • Ergut, F. (Ed.) (2007). Tarihsel Sosyoloji: Stratejiler, Sorunsallar, Paradigmalar. Ankara. Tarih Vakfı Yurt. • Göktürk, D., Levent Soysal ve İpek Türeli (2011) İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa. İstanbul: Metis. • Gürata A (2007) Hollywood in vernacular: Translation and cross-cultural reception of American films in Turkey. In: Stokes M, Allen RC, Maltby R (eds) Going to the Movies: Hollywood and the Social Experience of Cinema. Exeter: University of Exeter Press, pp.333–347. • Koçak, O. (2001). “1920’lerden 1970’lere Kültür Politikaları”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt 2: Kemalizm, Ahmet İnsel (ed.), İstanbul: İletişim. • Kovács, András Balint. Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980, çev. Ertan Yılmaz, Ankara: De ki, s. 87-221; 227-404. • Özen, S. (2015). “Bir Tarih Malzemesi Olarak Film: Manaki Kardeşlerin ‘Hürriyet’ Çekimleri, Toplumsal Tarih 255, s. 62-71. • Özsoy, A. (Ed.) (2020). Sinema Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası • Rancière, J. (2010). Özgürleşen Seyirci, çev. E. Burak Şaman, İstanbul: Metis. • Şanlıer Yüksel, İ. ve Çam, A. (2019b). Adana Sinema Tarihinden Kadınların Seyir Deneyimine Dair Fragmanlar. Kültür ve İletişim, (44), 63-94. • Vitrinel. E. , ""Benim Yerim"den "Yok-yerler"e: İstanbul'da Güncel Seyir Deneyimine Dair Salon-içi Manzaralar", sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11:2, 227-265, (2020). • Vitrinel. E. , "Türkiye'de Görsel-İşitsel Korsan: Bir Endüstrinin Korsan Film Satıcıları Üzerinden Özdüşünümü", Moment Journal, 7:2, 241-264, (2020). • Yaren, Ö. (2008). Altyazılı Rüyalar Avrupa Göçmen Sineması. İstanbul: De Ki.
Notes
• Akbulut H (2018) Bir seyirci araştırmasından etnografik deneyimler ve hikayeler. Folklor ve Edebiyat 95(3): 13–34. • Arslan, U.T. (2012). Bir Kapıdan Gireceksin: Türkiye Sineması Üzerine Denemeler. İstanbul: Metis. • Arslan, U.T. (2020). Kat-Sinema ve Etik. İstanbul: Metis. • Bauman, Z. (1999). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı. • Biltereyst D, Meers P (2016) New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media 1: 113–132. • Çam A, Şanlıer İ (2019) Toros yayla köylerinde sinema deneyimleri: Modernlik, şehir, sinema ve seyirci ilişkilerine dair bir soruşturma. Sinefilozofi Dergisi 3(7): 415–436. • Caunce, S. (2008). Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt. • Çeliktemel-Thomen, Ö. (2015). “Denetimden Sansüre, Osmanlı’da Sinema”, Toplumsal Tarih 255, s. 72-79. • Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimler. İstanbul: Literatürk Academia. • Delanty, G., Işın, E. (2017). Tarihsel Sosyoloji. İstanbul: Islık. • Diken, B. ve Laustsen, C. (2010). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis. • Duruel Erkılıç, S. (2012). “2000 sonrası Türk Sinemasında Tarih ve Bellek”, Türk Sinemasında Tarih ve Bellek, Ankara: De Ki, s. 153-195. • Erdoğan, N. (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”, Toplum ve Bilim 67: 178-198. • Ergut, F. (Ed.) (2007). Tarihsel Sosyoloji: Stratejiler, Sorunsallar, Paradigmalar. Ankara. Tarih Vakfı Yurt. • Göktürk, D., Levent Soysal ve İpek Türeli (2011) İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa. İstanbul: Metis. • Gürata A (2007) Hollywood in vernacular: Translation and cross-cultural reception of American films in Turkey. In: Stokes M, Allen RC, Maltby R (eds) Going to the Movies: Hollywood and the Social Experience of Cinema. Exeter: University of Exeter Press, pp.333–347. • Koçak, O. (2001). “1920’lerden 1970’lere Kültür Politikaları”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt 2: Kemalizm, Ahmet İnsel (ed.), İstanbul: İletişim. • Kovács, András Balint. Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980, çev. Ertan Yılmaz, Ankara: De ki, s. 87-221; 227-404. • Özen, S. (2015). “Bir Tarih Malzemesi Olarak Film: Manaki Kardeşlerin ‘Hürriyet’ Çekimleri, Toplumsal Tarih 255, s. 62-71. • Özsoy, A. (Ed.) (2020). Sinema Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası • Rancière, J. (2010). Özgürleşen Seyirci, çev. E. Burak Şaman, İstanbul: Metis. • Şanlıer Yüksel, İ. ve Çam, A. (2019b). Adana Sinema Tarihinden Kadınların Seyir Deneyimine Dair Fragmanlar. Kültür ve İletişim, (44), 63-94. • Vitrinel. E. , ""Benim Yerim"den "Yok-yerler"e: İstanbul'da Güncel Seyir Deneyimine Dair Salon-içi Manzaralar", sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11:2, 227-265, (2020). • Vitrinel. E. , "Türkiye'de Görsel-İşitsel Korsan: Bir Endüstrinin Korsan Film Satıcıları Üzerinden Özdüşünümü", Moment Journal, 7:2, 241-264, (2020). • Yaren, Ö. (2008). Altyazılı Rüyalar Avrupa Göçmen Sineması. İstanbul: De Ki.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Acquires knowledge about the important developments and currents in cinema history from the emergence of the medium up to and including the 2000s in (Western) Europe, the US and Turkey, in the fields of film production, distribution, screening and aesthetics. |
LO02 | Identifies the historical context, actors, films and aesthetic conventions for each period or movement studied. |
LO03 | Distinguishes the main phases and evolutions of the film medium and dissect its political, social, cultural and economic contexts. |
LO04 | Applies understandings of aesthetics and film history to film analysis. |
LO05 | Compares different historical periods and movements in Turkey in terms of cinema. |
LO06 | To be able to communicate both orally and in writing by thinking critically and analytically about cinema. |
LO07 | Establishes connections between the functioning of social power in Turkey and cinematic narratives. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have the knowledge of thinking in different fields of social sciences and adapting them into their own specialized applications and research. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates use research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema, has theoretical and practical knowledge. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge of art, aesthetics, law and general culture related to the field. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates can comprehend the connections of radio, television and cinema with society and culture. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates are able to question the relationality between radio, television and cinema, technology and society and to comprehend the changing scientific dynamics of the field. | 5 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates are able to develop connections between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates acquire critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates are able to lead in environments that require solving problems related to the field; organizes personal, institutional and team work. | |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to convey current developments and projects carried out in the field with appropriate communication tools. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates can establish the relationship between artistic, social, economic and political developments and the field of radio, television and cinema. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates use the specialized knowledge and problem solving skills acquired in the field in interdisciplinary studies. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to the course | No prior preparation needed | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | What is history? How is history written? Is another history possible? | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Early years of cinema | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Cinema from the Ottoman Empire to the Republic | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | City, Out of City, Cinema and Modernity | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Cinemagoing, mass and watching films | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Colonial Discourse and National Identity: Post-1950 Yeşilçam cinema | Reading from course pack | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Mid-term exam | Reviewing all course material, completing missing readings | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Cinema in the Context of Class, Ethnicity, Gender Debates | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Cinema and the Politics of Remembrance | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Decolonization of Cinema | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Film production and distribution: Historical forms, contemporary strategies | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Encounters in the Cinema of Turkey | Reading from course pack | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Presentations of student work -1 | Preparation of presentations | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Presentations of student work -2 | Preparation of presentations | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Final exams | Reviewing all course material, completing missing readings | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final exams | Reviewing all course material, completing missing readings | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |