TDE723 Mesnevis of 16 th Century

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE723
Name Mesnevis of 16 th Century
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

The aim of this course is the XVI. The aim of the course is to teach the mathnavis of the 19th century in terms of the historical, geographical and sociological features of the period and to examine the texts.

Course Content

In this course, the characteristics of the 16th century masnavis and the analysis of the texts are covered.

Course Precondition

None

Resources

Prof.Dr.Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın, İst. 1967; Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi C. I-II; Şener Demirel, Dinle Neyden.

Notes

İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Mehmet Kaplan, Leyla ve Mecnun, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, İstanbul 1996, s.144-158; Sedit Yüksel, Sohbetül-Esmar: Fuzulinin Degildir, Türkoloji Dergisi, C.IV., s.122-136.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends 16th. century mesnevi which are written with Arabic letters.
LO02 Evaluates the texts in terms of language and literary characteristics.
LO03 Comprehends the historical development of Turkish mesnevi from beginning to 16th. century.
LO04 Comprehends the kinds and parts of Mesnevi.
LO05 Comprehends the topics of 16th. century Mesnevi.
LO06 Recognize the academic studies and publishes about 16th. century Mesnevi.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology. 3
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Güvahi– Pend-name Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Lami’i – a)Salaman u Absal, b)Vamık u Azra Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Zati– Şem’ ü Pervane Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Revani – İşret-name Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Kemalpaşazade – Yusuf u Züleyha Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Fuzuli – Leyla vü Mecnun Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Taşlıcalı Yahya – Şah u Geda Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Behişti – Heşt Behişt Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Kara Fazli – Gül ü Bülbül Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Gelibolulu Ali – a) Sadef-i Sad-güher, b) Mihr ü Mah Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Hakani – Hilye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
13 Ganizade Nadiri – Şeh-name Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Pend-name, nasihat-name; Saki-name, İşret-name; Bülbüliye, Bülbül-name; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap
15 Pend-name, nasihat-name; Saki-name, İşret-name; Bülbüliye, Bülbül-name; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 17.11.2022 02:52