BFZ540 Cell biophysics-1

6 ECTS - 2-2 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code BFZ540
Name Cell biophysics-1
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 2-2 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. AYKUT PELİT
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

To be able to analyze the basic bioelectric and biomechanical phenomena in the cell with biophysical methods

Course Content

Structure of atom, intermolecular forces, diffusion, osmosis, structure of cell membrane, transport of matter through cell membrane, mechanism of formation of resting membrane potential and Nernst equation, GHK equation and stationary state, ion channels, channel blockers, microelectrode, voltage-clamping and patch-clamping methods

Course Precondition

The lesson has no prerequisites

Resources

Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması

Notes

Internet Search


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Understand the importance of molecular bonds
LO02 Knows the mechanism of substance passing through membrane
LO03 Discuss the mechanism of formation of membrane potential
LO04 Knows the blocking mechanism of ion channel blockers
LO05 Discusses the advantages of intracellular recording method
LO06 Knows the relationship between Patch-Clamp method and channel conductivity


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Learns basic information about the field 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sets up and works experimental setups in the laboratory 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prepares a project proposal on its own 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans an experimental study 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reports the research result 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interpret the research findings 4
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Has the analytical thinking mechanism related to the field, Reaches reliable information. Creates and writes a research project, works and researches based on ethical values. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She/he systematically transfers the theoretical knowledge she has researched to the audience. 3
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Have a scientific thinking systematic in relation to their profession. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Structure of atom Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Intermolecular forces and bonds Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Diffusion, osmosis Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Structure and function of cell membrane Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Particle transport from cell membrane Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 The mechanism of formation of relaxation membrane potential and Nernst equation Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 GHK equation and steady state Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam
9 Ion channels Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Channel blockers Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Microelectrode recording method Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Voltage-clamp and patch-clamp recording methods Related topic read Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Homework Book and literature review Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Relationship between ion concentration and membrane potential Book and literature review Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Hodgkin-Huxley dice model Book and literature review Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 4 56
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 2 2
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 28 28
Total Workload (Hour) 154
Total Workload / 25 (h) 6,16
ECTS 6 ECTS

Update Time: 14.11.2022 10:46