Information
Code | SFZ543 |
Name | |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Course Goal / Objective
o learn the basics of responses given in terms of physiology stress and adaptation to different environmental conditions.
Course Content
Insight into how human physiology is challenged in different environmental conditions (temperature, cold weather, high altitude and hypoxia)
Course Precondition
None
Resources
McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352. Advanced Environmental Exercise Physiology, Stephen S. Cheung, Human Kinetics, 2010
Notes
McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352. Advanced Environmental Exercise Physiology, Stephen S. Cheung, Human Kinetics, 2010
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Student will describe different environmental conditions |
LO02 | Student will understand physiology stress and responses to different environmental conditions |
LO03 | Learn the precautions to be taken during exercise in different environmental conditions. |
LO04 | Discuss the adaptation responses activated in the adaptation process in different environmental conditions. |
LO05 | Learn the effect of different environmental conditions on performance |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the basic information about the field | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Performs a scientific study on its own | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interprets the results of the performed scientific study | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Make a report of the scientific study results | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Works in the laboratory and conducts research | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Have analytical thinking mechanism related to the field | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Achieves reliable information | 3 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Creates and writes a research project | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Works according to ethical values and conducts research | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Systematically conveys the theoretical knowledge to the audience | 2 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Transfers the information effectively to the public | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have the scientific thinking systematic about the profession |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Overview of Environmental Physiology | Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Fundamentals of temperature regulation | Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Heat Stress | Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Heat Stress II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hydration strategies for exercise | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Cold air exposure | Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Cold air exposure II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preparetion for Oral presentation, homework | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Cold water immersion | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Diving and hyperbaric physiology | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Training and performing at moderate altitute | Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Mountaineering and high altitude Physiology | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mountaineering and high altitute physiology II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Microgravity and spaceflight | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Chronobiological rhythms and exercise performance | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparetion for Oral presentation, homework | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |