Information
Code | YBP243 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics, to explain the principles of medical ethics, and to analyze possible ethical problems that may arise in the care of the elderly.
Course Content
Concept of Ethics, Ethics and Morality, Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology, Ethics and Law, Ethical Codes, Principles of Medical Ethics, Paternalism, Informed Patient Consent, Privacy, Patient Secret and Confidentiality, Telling the Medical Truth, Human and Patient Rights, Geriatrics and Ethics, Ethical Dimension of Approach to Elderly Patients, Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients, Ethical Dimension of Medical Research in Elderly Patients, Neglect and Abuse of the Elderly
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.
Notes
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the concept of value and values. |
LO04 | Compares the types of evaluation. |
LO05 | Explains the principles of medical ethics. |
LO06 | Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes. |
LO07 | It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics. |
LO08 | List possible ethical problems and dilemmas that may arise in elderly care within the framework of medical ethics principles. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Explains basic principles and concepts with elderly care. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. States aging, aging process and changes in the aging process. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3.Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life . | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4.Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Describes interventions in elderly care. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 6.Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 7.Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 8. Lists health and occupational safety practices in working environment. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Distinguishes social rehabilitation needs in elderly and performs them. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 10. Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills . | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 11. Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 12.Uses effectively interventions in holistic elderly care. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 13.Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly . | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 14. Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 15.Analyzes information with a critical approach by themselves . | 5 |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 16. Uses the skills to communicate effectively with elderly persons and others. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 17.Uses tools , information and communication technologies in working envoriment. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 18.Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 19. Initiatives for the thinking and development of their performance . | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 20.Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction of the course and explanation of the course flow; The Concept of Ethics, Ethics and Morals | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ethics and Law, Codes of Ethics | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Principles of Medical Ethics I | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Principles of Medical Ethics II | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Paternalism, Informed Consent | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Privacy, Patient Confidentiality and Confidentiality | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Telling the Medical Truth | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Human and Patient Rights | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Geriatrics and Ethics | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ethical Dimension of Approaching Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ethical Dimension of Medical Research in Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Neglect and Abuse of the Elderly, Course Evaluation | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Term Exams | Reading lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 44 | ||
Total Workload / 25 (h) | 1,76 | ||
ECTS | 2 ECTS |