Information
| Unit | ADANA VOCATIONAL SCHOOL |
| Code | MAP205 |
| Name | Computer Aided Production-I |
| Term | 2023-2024 Academic Year |
| Semester | 3. Semester |
| Duration (T+A) | 1-1 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 4 ECTS |
| National Credit | 1.5 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Ön Lisans Dersi |
| Type | Normal |
| Label | C Compulsory |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. Dr. GÜLŞEN GÜZEL |
| Course Instructor |
MURAT YILMAZ
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
In this course; It is aimed to gain the ability to create toolpaths for CNC milling machines through two-dimensional and three-dimensional drawings using CAM programs.
Course Content
Toolpaths and program codes with CAM software for CNC milling machines
Course Precondition
No.
Resources
Mastrecam/Dr. Öğr. Üy.Mustafa Timur, Mastercam X /Prof. Dr. Muammmer Nalbant
Notes
Instructor's notes and slides
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Creates a toolpath for two-dimensional drawn parts. |
| LO02 | Creates a toolpath for three-dimensional drawn parts. |
| LO03 | Four-axis milling with CAM software. |
| LO04 | It performs five axis milling with CAM software. |
| LO05 | By deriving code with CAM programs and choosing Post Processor. |
| LO06 | Transfers programs from the computer to the workbench and from the workbench to the computer. |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have basic theoretical knowledge about mathematics, science and machinery | 3 |
| PLO02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Learns machine drawing and design rules. | |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The machine can perform the design part using packet programs. | 3 |
| PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Writes the necessary programs for computer aided benches (CNC). | 3 |
| PLO05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | As a machine technician, she follows the innovations of the era in her field (CAD-CAM-CNC). | 5 |
| PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Knows machining and chipless production methods. | |
| PLO07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Selects the appropriate material for manufacturing | |
| PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Selects the appropriate cutting tool parameters for the workpieces. | |
| PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | In the field of machinery, basic measurement techniques are based on scientific methods stays use. | |
| PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He learned the innovations in science and technology in the field of machinery. develops itself continuously by following it with a foreign language. | |
| PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Applies the knowledge and skills acquired in the work on the Machinery Program with the awareness of the professional skirt. | 3 |
| PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Have the ability to plan the process(s) related to the field in a way that will meet the expectations of the sector. | 3 |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | Transferring part of a two-dimensional workpiece machining Appearing in the tool path | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 2 | Choosing to use the cutter and tool holder, create cutting edge and tool holder | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 3 | Selecting the process to use Face milling operation | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 4 | Profile milling operation Slot milling operation | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 5 | Simulating toolpaths | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Selecting an operation to be used Face milling process Search rude and rough milling process Drilling process | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 7 | Profile milling process Slot milling process Helical milling process | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Mid-Term Exam | Working from source books, making applications on the computer | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Precision (finish) milling process Precision surface and edge cleaning Making simulation of the tool path | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 10 | Makinge a 4-axis milling Indexing 4-axis machining Continuous (simultaneous) 4-axis machining hole drilling | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 11 | Wrapping surface profile Rough milling Finish milling Make simulation of the tool path | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Choosing to use 5-axis operation Rough milling process Drilling process Profile milling process | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 13 | The side wall processing (Swarf) Precision (finish) milling process Making simulation of the tool path | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Data transfer methods to CNC milling machine | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 15 | CNC milling machines to handle part of the preparation The tool path created by the CNC milling machining | pre-reading of related topics | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 16 | Term Exams | Working from source books, making applications on the computer | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Term Exams | Working from source books, making applications on the computer | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
| Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
|---|---|---|
| 1. Midterm Exam | 100 | 40 |
| General Assessment | ||
| Midterm / Year Total | 100 | 40 |
| 1. Final Exam | - | 60 |
| Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 1 | 4 | 4 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
| Final Exam | 1 | 24 | 24 |
| Total Workload (Hour) | 92 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 3,68 | ||
| ECTS | 4 ECTS | ||