Information
Code | TDE751 |
Name | Literary Currents in Ottoman Poetry I |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to teach the style, style and stylistic differences in divan poetry.
Course Content
In this course, poets who have style and style in old Turkish literature and the differences between styles are studied.
Course Precondition
None
Resources
Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.
Notes
Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learns the features that make up different literary schools in Divan poetry. |
LO02 | Learns the representatives of different literary schools and styles in Divan poetry. |
LO03 | Recognize the types of prose works written in the period of Divan literature. |
LO04 | Sebk-i Hindi, Türk-i Basit, Localization etc. comprehend the schools, styles and tendencies. |
LO05 | Distinguish the styles in the period of Divan literature. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | 2 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 2 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | 3 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Style, ecoles,trends at divan poem. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | The causes of Sebki Hindi. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Important characteristics of Sebk-i Hindî | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Attornies of Sebk-i Hindî | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Relationships between Sebk-i Hindî and other styles. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Text analysis I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Text analysis II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The basic characteristics of "Türki-i Basit". | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | The attornies of "Türki-i Basit". | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Being publicly at divan poem. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | To compare different styles. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Text analysis III | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Text analysis IV | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Text analysis V | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |