Information
Code | ABL550 |
Name | Membran Transporters |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Course Goal / Objective
To examine the relationship between membrane transporters and drug response.
Course Content
Functional importance of membrane carriers in therapeutic drug response, relationship between adverse drug responses and membrane carriers. Membrane transport kinetics and mechanism
Course Precondition
None
Resources
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notes
Internet and library databases
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the functional role of membrane transporters |
LO02 | Knows fuctional role of membrane transporters on drug responses |
LO03 | Knows the basic principles of membrane transport |
LO04 | Knows the kinetic of membrane transport |
LO05 | Knows the transport superfamily in human genom |
LO06 | Knows the renal and hepatic transporters in pharmacocinetics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows current concepts in the field of Forensic Sciences. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the relations between the areas of Forensic Sciences. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the concept of expertise and forensic procedural approach. | 1 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the statistical methods that are frequently used in studies in the field of Forensic Sciences. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows crime scene investigation and evidence collection procedures | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge gained in the field by integrating it with the knowledge from different disciplines. | 3 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses statistical software that is frequently used in the field of Forensic Sciences. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the knowledge and research methods obtained in the field in solving forensic cases. | 3 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Takes responsibility by participating in teamwork | 2 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops solutions for solving complex problems that may be encountered in the field of Forensic Sciences. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can lead in certain challenging Forensic circumstances include interdisciplinary ones. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Follow the scientific meetings and researches in forensic area. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Discusses current developments and studies with different groups in written, oral and visual formats. | 2 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses current developments, information and practices in Forensic Sciences for the benefit of society. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Membrane tranporters in therapeutic drug response | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Membrane tranporters and adverse drug reactions | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Basic mechanism of membrane transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Kinetics of membrane transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Vector transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Structure and mechanism of transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Tranporrter superfamilies in the human genome | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The human ATP-binding cassette | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Genetic variation in membrane transporters. in clinical drug response | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Transporters in pharmacocinetics | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Hepatic transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Renal transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Transporters and pharmacodynamics | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Blood-brain barrier | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |