Information
Code | TBZ105 |
Name | DC Circuit Analysis |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 2-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To provide student obtain basic theorems and concepts about direct current and learn solution methods of direct current circuits
Course Content
Current-voltage concepts, DC circuits components, Power and energy, serial, parallel, serial-parallel circuits in direct current, Kirschoff's voltage and current laws, to solve DC circuits using Thevenen, Norton, Superposition theorems, Maximum power theorem, energy storage components in DC.
Course Precondition
No preconditions
Resources
Instructor Lecture Notes; Mehmet ULGU
Notes
1-) Associate Professor Mustafa YAĞIMLI, Prof.Dr. Feyzi AKAR, Direct Current Circuits and Problem Solutions, Beta Publishing House, 2008. 2-) Associate Professor Hasan Selçuk SELEK, Direct Current (DC) Circuit Analysis, Seçkin Publishing House, 2016.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the structure of atom, Basic electrics skills and circuit elements. |
LO02 | Knows the definition, kinds and effects of electrical current. |
LO03 | Knows the definition of Direct Current, Ohm's Law. |
LO04 | Knows the Kirchoff's Voltage and Current Law. |
LO05 | Knows the Complex(Serial and Parallel) Circuit Analysis. |
LO06 | Knows the Methods of Mesh Current and Node Voltage Analysis. |
LO07 | Knows the Theorems of Circuit Analysis. |
LO08 | Comprehends Power and Energy in Direct Current. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Static Electricity | Do the preliminary research on the subject. | |
2 | Static Electricity, Take Precaution Against Effects of Electric Current Contingency | Do the preliminary research on the subject. | |
3 | Take Precaution Against Effects of Electric Current Contingency, Direct Current Circuit Solutions | Do the preliminary research on the subject. | |
4 | Direct Current Circuit Solutions, Mesh Current Method | Do the preliminary research on the subject. | |
5 | Mesh Current Method | Do the preliminary research on the subject. | |
6 | Node Voltage Method | Do the preliminary research on the subject. | |
7 | Source Combinations, Thevenin's Theorem | Do the preliminary research on the subject. | |
8 | Mid-Term Exam | None | |
9 | Thevenin's Theorem, Norton's Theorem | Do the preliminary research on the subject. | |
10 | Superposition Theorem, Maximum Power Transfer Theorem | Do the preliminary research on the subject. | |
11 | Maximum Power Transfer Theorem, Storage Elements in Direct Current | Do the preliminary research on the subject. | |
12 | Storage Elements in Direct Current | Do the preliminary research on the subject. | |
13 | Storage Elements in Direct Current, Power and Energy in Direct Current | Do the preliminary research on the subject. | |
14 | Power and Energy in Direct Current | Do the preliminary research on the subject. | |
15 | Direct Current Power and Energy Circuit Solutions | Do the preliminary research on the subject. | |
16 | Term Exams | None | |
17 | Term Exams | None |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 2 | 2 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 111 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,44 | ||
ECTS | 4 ECTS |