Information
Code | TBS107 |
Name | Computer Aided Circuit Design |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 2-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To gain knowledge and skills about drawing electronic circuit diagrams, printing circuits and simulating electronic circuits by using package programs.
Course Content
Creating new files, saving, printing, cutting, copying, pasting, circuit drawing, material list extraction, element creation, importing/transferring objects from printed circuit programs, deleting, selecting, clipboard with computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad). , circuit operation, simulation, labeling, value and modeling, library creation, model creation, zoom in/out, rotation, mirroring, error reporting, sub-circuit creation, coloring, conductor connections, test and measurement devices. Developing, testing and analyzing various applications with circuit design software.
Course Precondition
None
Resources
Unpublished lecture notes
Notes
Circuit design simulation program
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Examines professional software (virtual electronics laboratories) for computer applications and explains their differences. |
LO02 | It is ready to design circuits for application software using its menus and features. |
LO03 | Examines and uses analog/digital testers and circuit elements for circuit design. |
LO04 | Designs circuits with transistors and opamps for proof of basic electrical laws and interprets the results. |
LO05 | In order to draw a printed circuit for a circuit, he/she creates the circuit using the design stages and obtains the printed circuit board. |
LO06 | Uses the simulation program |
LO07 | Uses the printed circuit program |
LO08 | Prepares the printed circuit and takes the printout. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | 5 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5 | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Computer aided electronic circuit design basic concepts: professional software, types, places of use. | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Installation of computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad), files installed with the program | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Introduction of the graphical interface (IDE) of professional software program, toolbars, menus and explanation of their functions | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Creating new files, saving, converting to different formats, printing, cutting, copying, pasting (File and layout menu operations) with computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad) | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Making tests and measurements using analog and digital measuring instruments | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Calling staff to the design field, testing the results of their work by designing basic electrical-electronic circuits, making graphical analyzes and evaluating the results | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Graphics based simulations. Signal sources and settings. Measuring probes and settings. Analogue analysis. | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Usage and settings of DC scan and transfer curve objects. Usage and settings of frequency and AC scan curve objects. | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | By designing and analyzing basic logic circuits, testing and evaluating the results | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Error reporting, sub-circuit creation, coloring, conductor connections | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Designing microcontroller circuits, uploading programs and making simulations | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Generating an element that is not in the library using a similar element, creating a completely new element, creating new libraries | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Making automatic printing schemes of the designed electronic circuits, | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Being able to import/transfer objects from printed circuit programs, delete, select, board, hand drawing, automatic placement and drawing, determining the number of floors, coloring. Drawing schematics by creating a netlist | Study from the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 2 | 2 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 111 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,44 | ||
ECTS | 4 ECTS |