Information
Code | ILEM722 |
Name | The politics of othering in the media |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Goal / Objective
The attendant students are aimed to be aware of basic concepts and approaches about othering and discrimination, and to gain ability to use theese to base thier evaluation on the subject. during course, it is aimed that the participants understand the media's effect on the subject via evaluating the madia represantation of hate speech and hate crime, and discimination in recent history of Turkey and the World.Media has a strong ability to wield and to produce hate crime. Furthermore, within the main goals of the course, do the participants critically evaluate the othering representations within the popular culture and the various media contexts such as news, advertisements, Tv programmes, social media texts and photos.
Course Content
The concept of other and othering, limits of freedom of speech for hate speech and hate crime by case studies, othering and discirimination policies in media, construction of dominant ideology, legal regulation on hate crime, and ethical dimension of the subject in media will be discussed on examples.
Course Precondition
none
Resources
1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Notes
Reports, films and guide books about discrimination
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To be informed about other, othering and discrimination concepts. |
LO02 | To understand current frame of the theories on othering and discrimination, and to gain being able to discuss this concepts |
LO03 | To gain awareness about hate speech and hate crime by case studies. |
LO04 | To critically evaluate madia outputs on othering language and formats. |
LO05 | To critically analyse news contents . |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 5 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Orientation and Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | An evaluation of other, othering and discrimination concepts | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Theoretical frame of discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hate speech and hate crime in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | National and international legal regulation on hate speech and hate crime | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The limits of freedom of speech for hate speech | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Othering, ignoring and excluding of disadvantaged groups via media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | What is fairness focused journalism Can it solve the problem of othering and discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Discrimination towards minorities in the media with current case studies | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Discrimination towards refugees in the media with current case studies | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ideological construction strategies in the news texts. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Unequal female representation problem and othering contents in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Othering and discrimination policies on new media. Discussion about social media as a problematical field | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Othering and discrimination policies on new media. Discussion about social media as a problematical field 2 | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |