Information
Code | ILEM713 |
Name | Gender and Communication |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The attendant students are aimed to be aware of some concepts and approaches about social gender , problems and results of patriarchal cultural structure in social life, and to gain ability to propose resolutions about the subject. Furthermore, within the main goals of the course, do the participants critically evaluate the social gendered representations within the various media contexts such as news, advertisements, Tv programmes, social media texts and photos.
Course Content
General context of the course includes sex and gender concepts, social division of labor and social gender roles, stereotypes on social gender, theories of social gender and feminist theories. In addition to this, during the course, representation of the feminity and masculinity within the various media outputs (news texts, advertisements, photographs, video, TV serials, TV programmes and internet texts ) are scrutinised while the course requires to analyse gender issue in the context of media.
Course Precondition
none
Resources
Connell, R.W., Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1998. Steeves,L., 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara 1994. Dökmen, Z.Y., Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayıncılık, Ankara 2004. İmançer, D. (Ed.), Medya ve Kadın, Ebabil Yayınları, Ankara 2006. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (Ed), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Detay Yayıncılık, Ankara 2014. Arat, N., Kadın Gerçeklikleri, Say Yayınları, İstanbul 1996. Tekeli, Ş., Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, Birikim Yayınları, İstanbul 1982. Kandiyoti, D., Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 2013. Sancar, S., Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, İstanbul 2012. Davas, A., Eşitsiz Kız Kardeşlik, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. Kırca-Schroeder, S., Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (Der.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İletişim Yayınları, İstanbul 2007. Yalom, M., Antik Çağlardan Günümüze Evli Kadının Tarihi, (Çev. Zeynep Yelçe ve Neşenur Domaniç), İstanbul 2002.
Notes
Films about gender and feminism
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To get awareness about sex and gender concepts. |
LO02 | To learn social gender theories and feminist theories. |
LO03 | To be informed about women's movement in Turkey and in the world. |
LO04 | .By learning creation of social gender identitiy, social division of labor, social gender roles and social gender stereotypes; to gain being able to discuss this concepts with cultural, social psychological, economic and politics contexts. |
LO05 | To critically evaluate varios contexts on the media. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 3 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | 3 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 5 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Orientation and Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sex and Gender Concepts | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | The main approaches about gender | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Social division of labor, social gender roles, gender stereotypes in patriarchal culture. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Theories | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Women's Movement in Turkey and in the world. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Queer Theory | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ideology and discourse in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ideological construction stratejies producing social gender inequaltity in the news texts. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Representation of hegemonic masculinity on the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Representation of feminity and masculinity in advertisements | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Representation of feminity and masculinity on TV serials | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Social gender inequality on the new media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Social gender inequality on the new media 2 | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |