Information
Code | İTS714 |
Name | Urban History and Islamic Cities |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
To comprehend basic features of islamic cities guide of different city typologies.
Course Content
Comprehends basic features of Islamic cities.
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Ali Hatalmış's lecture notes.
Notes
1. Can, Yılmaz, İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip 1989: Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Wycherley, R.E., Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1983. 5. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 6. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 7. Abdülcebbar, Naci, Dirasat Fi Tarihil Müdünil Arabiyye el İslamiyye, Şeriketül Metbuat lit Tevzi ve n Neşr, Beyrut 2001 8. Laborit, Henri, İnsan ve Kent, Payel Yayınevi, İstanbul 1990.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Awares notions of different notions of the city. |
LO02 | Produces ideas about theories and typologies of the city. |
LO03 | Recognizes originality of the Islamic city. |
LO04 | Comprehends basic features of Islamic cities. |
LO05 | Classifies Islamic cities according to different features. |
LO06 | Recognize the main Islamic cities. |
LO07 | Comprehends physical features of İslamic cities. |
LO08 | Analyses iner dynamics of İslamic cities. |
LO09 | Critisizes problems of modern cities. |
LO10 | Presents original ideas on contemporary Islamic cities. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 3 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 4 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 3 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 2 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Classic and Modern Definitions of The City. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Modern Urban Theories. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Different Typologies of City. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Discussions about the Islamic City. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Basic Features of Islamic Cities. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Physiological Structures of Islamic Cities. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Islamic Cities Who Determinate to Civilization. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | The Caracteristics of The Cities. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Midterm | Assignment from the topics covered | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | City and Scientists (Islamic Scholar). | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | City and Palace. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | City and Society. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Modern Cities and Their Problems. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Contemporary Islamic Cities and Their Problems. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Futures of Islamic Cities. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Final Exams | Studying subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final Exams | Studying subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |