Information
Code | RTST715 |
Name | Gender and the Media |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The aim of this course; To provide students with information about the place of women in society and their representation in the media, within the framework of basic concepts and theoretical approaches related to gender.
Course Content
Forms of representation of gender in the media.
Course Precondition
none
Resources
Kuhn, A. (1982). Women’s Pictures: Feminism and Cinema. London: Routledge and Kegan Paul.
Notes
Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadın – Şirin Tekeli
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Interpretation of women's representation in the media |
LO02 | Interpretation of media gender representation |
LO03 | Making a connection between patriarchal discourse and sexist media policies |
LO04 | Comparing the representations of women and men in the media |
LO05 | Evaluation of the transfer of gender from social life to the media |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have the knowledge of thinking in different fields of social sciences and adapting them into their own specialized applications and research. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates use research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema, has theoretical and practical knowledge. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge of art, aesthetics, law and general culture related to the field. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates can comprehend the connections of radio, television and cinema with society and culture. | 2 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates are able to question the relationality between radio, television and cinema, technology and society and to comprehend the changing scientific dynamics of the field. | 5 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates are able to develop connections between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates acquire critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. | 2 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates are able to lead in environments that require solving problems related to the field; organizes personal, institutional and team work. | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to convey current developments and projects carried out in the field with appropriate communication tools. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates can establish the relationship between artistic, social, economic and political developments and the field of radio, television and cinema. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates use the specialized knowledge and problem solving skills acquired in the field in interdisciplinary studies. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction and expectations for the course | research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Overview of the concept of gender | H. Kuruoğlu. Toplumsal Cinsiyet ve Medya. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım2014, pp.352 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Women in society in the historical process | Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173- 192. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | The place of women in the cultural structure in the 2000s | Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Gender on ads | SBal, S . (2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü Muhteşem Annelik Anneler Günü Reklamları Örneği . Ankara Üniversitesi İlef Dergisi , 1 (2) , 59-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | On gender roles | Günay, G.,Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | sexist division of labor | ARABACI, B. Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Cinsiyete Dayalı İşbölümü ve Çalışan Kadın Türkiyede ve Dünyada KadınAraştırmaları 50 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-term Exam | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Masculinity and gender | Kimmel, M Homofobi Olarak Erkeklik Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik Fe Dergi 5 2013 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Gender production in cinema | Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | women in politics | Sancar, S. (2009) Türkiyede Feminist Çalışmaların Siyaset Bilimine Etkisi. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40, Mart, 119- 132. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Sexism in popular culture and social communication | Ünlü, D . (2019). Kişilerarası İletişim Sürecinde Toplumsal Cinsiyet Kimliği Kalıpyargılarının Belirlenmesi: İletişim Kaynağının Beden Dili Üzerinden Bir İnceleme . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 243- 262 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sexism in the news media | Liebet von Zoonen, Medyaya Feminist Yaklaşımlar Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Gender and violence | N. ELPEZE ERGEÇ. TEORİ VE DÜŞÜNCEDEŞİDDETKADINA ŞİDDET VEMEDYA. : literaturkacademia2020 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Representation strategies in Hall's view | Hall, S. (2008). Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. Çelenk, S. (der.) içinde. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Basım Yayım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Presentation | Şirin Tekeli, Kadınlar için, Alan yayıncılık, İstanbul, 1998 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Final Exam | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |