Information
Code | FDB1736 |
Name | |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to comprehend the place of coping and religious coping processes in individual life and to reveal the functions of the basic concepts of religion in the coping process.
Course Content
Coping, religious coping theory, coping activities, religious coping strategies, positive religious coping, negative religious coping, scientific and psychological aspects of coping process, patience, prayer, test belief, afterlife belief, savior belief
Course Precondition
There is no prerequisite course.
Resources
Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: The Guilford Press. Esen Ateş, Nesibe (2019), Din ve Başa Çıkma, Ankara: Akademisyen Yayınları. Ayten, A. (2012). Tanrı’ya sığınmak: Dinî başa çıkma üzerine psiko-sosyal bir araştırma. İstanbul: İz Yayıncılık. Ekşi, H. (2001). Başa çıkma, dinî başa çıkma ve ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa. Kula, M. N. (2005). Bedensel engellilik ve dinî başa çıkma. İstanbul: Dem Yayınları.
Notes
Pargament, K. I. ve Rye, M. S. (1998). Forgiveness as a method of religious coping. L. Everett (Ed.), Dimensions of forgiveness: Psychological Research & Theological Forgiveness içinde (p. 59-78). Worthington. Pargament, K. I. ve Brant, G. R. (1998). Religion and coping. H. G. Koenig (Ed.), Handbook of religion and mental health içinde (p. 111-128). San Diego: Academic Press. Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. (2000). The many methods of religions coping: Development and initial validation of rcope. Journal of Clinical Psychology, 56(4), 519-543. Pargament, K. I., Tarakeshwar, N., Ellison C. G., Wulf, K., M., (2001) Religious coping among the religious: the relationships between religious coping and well-being in a national sample of oresbyterian clergy, elders, and members. Journal for the Scientific Study of Religion, 40, 497-498 Pargament, K. I. (2003). Tanrım bana yardım et: Başa çıkmanın teorik çatısına doğru. Tabula Rasa, 3(9), 207-238. Pargament, K. I. (2005). Acı ve tatlı: Dindarlığın bedelleri ve faydaları üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 279-313. Altıntaş, S. (2014). Depresyon ile dinsel başa çıkma arasında ilişki üzerine bir çalışma. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Kula, M. N. (2006). İstenmedik ve beklenmedik olaylarla karşılaşan bireylere yönelik moral ve manevî desteğin önemi (Deprem ve bedensel engellilik örneği). Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 73-94. Kula, M. N. (2002). Deprem ve dini başa çıkma. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/I, 234-255 Küçükcan, T. ve Köse, A. (2000). Doğal afetler ve din: Marmara depremi üzerine psiko-sosyal bir inceleme. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of religiosity, coping, and religious coping. |
LO02 | Explain the historical development of religious coping theory. |
LO03 | Knows coping and religious coping theories. |
LO04 | Defines religious coping activities. |
LO05 | Recognize religious coping strategies. |
LO06 | Knows the relationship between prayer, patience, belief in the afterlife, belief in test, belief in savior and religious coping. |
LO07 | Can scientifically discuss the religious coping process. |
LO08 | Analyze positive and negative religious coping types. |
LO09 | Analyze the cognitive and emotional aspects of religious coping. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students learn essential knowledge and approaches in the field. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students perform original researches on the field. | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can do original research in the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. | 1 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses and presents the research report. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use individual and team work skills in national and international projects | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Effective use of a foreign language to follow international literature in the field | 3 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) | 5 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can conduct their work independently and as a member of a team. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using scientific research skills in their work | 3 |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follow ethical rules | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Concepts of Religiosity, Coping and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Historical Development of Coping Theory | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Historical Development of Religious Coping Theory | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Analysis of Religious Coping Process | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Relevant portions of Positive Religious Coping Textbook and recommended sources | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Negative Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Religious Coping Strategies | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Religious Coping in Islam | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Patience and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Prayer and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Belief in the Hereafter and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Test Belief and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Savior Faith and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Belief in Punishment by God and Religious Coping | reading related text | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 2 | 12 | 24 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 15 | 15 |
Total Workload (Hour) | 147 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,88 | ||
ECTS | 6 ECTS |