SD0620 Aging Biology

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 0. Semester- 2 National Credit

Information

Code SD0620
Name Aging Biology
Term 2023-2024 Academic Year
Term Fall and Spring
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Üniversite Dersi
Label NFE Non-Field Elective Courses (University) UCC University Common Course
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi Esin Gülnaz CANLI
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi Esin Gülnaz CANLI (A Group) (Ins. in Charge)
Dr. Öğr. Üyesi Esin Gülnaz CANLI (B Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

It is aimed to provide information about the basic molecular and cellular changes that occur as a result of aging. Additionally, what can be done to delay aging will be explained.

Course Content

Molecular mechanism, processes, causes of aging and morphological and physiological changes that occur with aging

Course Precondition

Resources

Related Scientific Articles

Notes

Other


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains the mechanism of aging.
LO02 Explains DNA damage theory.
LO03 Explains free radical/oxidation theory.
LO04 Explains the mitochondrial DNA theory.
LO05 Determines the relationship between aging and cancer.
LO06 Describes telomere telomerase mechanism.
LO07 Explains the link between sleep and aging.
LO08 Explains how lipid peroxidation occurs.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 What is ageing? Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Why do living things age? Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Molecular foundations of aging Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 DNA damage theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Free radical/oxidation theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Mitochondrial DNA theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Telomere theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading lecture notes on the subject Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Somatic cell theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Immunology and endocrine theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Calorie restriction theory Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 The relationship between aging and cancer Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Aging and antioxidants Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Lipid peroxidation Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Melatonin Deficiency Review of books and articles on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Reading lecture notes on the subject Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Reading lecture notes on the subject Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 80
Total Workload / 25 (h) 3,20
ECTS 3 ECTS

Update Time: 30.01.2024 11:03