Information
| Unit | FACULTY OF THEOLOGY |
| THEOLOGY PR. | |
| Code | IHS420 |
| Name | Ottoman Art and Architecture |
| Term | 2024-2025 Academic Year |
| Semester | 8. Semester |
| Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 3 ECTS |
| National Credit | 2 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Lisans Dersi |
| Type | Normal |
| Label | E Elective |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
| Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
knowledge of art and architecture
Course Content
Ottoman art and architecture
Course Precondition
none
Resources
(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; PowerPoint presentations prepared for the lesson.
Notes
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Uses the terms of architecture and art |
| LO02 | Understands, defines and explains Ottoman architecture and art |
| LO03 | Explains the importance of art |
| LO04 | Explains the inclusiveness of art |
| LO05 | Introduces architectural works |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches the true religious knowledge by using scientific methods | |
| PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Conveys the accumulations acquired to the religious field. | 1 |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Classifies the accumulation of knowledge and historical experience acquired in the history of Islamic sciences. | |
| PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes the main concepts, sources, principles, values, and philosophy of the Religion of Islam. | 1 |
| PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the effects of the phenomenon of religion on the forming of structure, changing, and progression of the society and human being. | 2 |
| PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the processes of the forming and developing of Islamic history and civilization. | |
| PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes socio-cultural, religious, political, and economic structures of the Islamic societies. | 1 |
| PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interprets the main religious texts. | |
| PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Produces solutions to basic religious problems within the framework of today's needs. | 1 |
| PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Acquires knowledge and skills in the fields of Islamic history, culture, art, and literature. | |
| PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Shows attitudes and acts fitted to the unifying, integrating and reconciling role of religious values in society. | 1 |
| PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Expresses truly Islam in terms of belief, worship, moral and acts and procedures. | |
| PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Realizes that religion, science, art, philosophy, and moral are mutually complementary elements and that they must be considered as a whole. | 3 |
| PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Respects the beliefs and the values attributed holiness. | |
| PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Recognizes their learning needs in scientific, social, cultural and artistic fields in line with their interests and abilities. | 3 |
| PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Works in the fields of practical religious services, religious education and teaching. | 1 |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | beggining to coursa | Learning the basic concepts of art | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 2 | introduction to terminology | Examination the book named Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 3 | terminology | Reading the book named Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 4 | Elements that prepared Ottoman architecture | Reading the first section the book named Türk Sanatı Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 5 | Art and architecture of the Anatolian Seljuk period | Reading the pages from 51 to 62 of the book titled Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 6 | mihrap, minber, minaret | Reading the relevant section the book titled Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 7 | Components of Ottoman architecture | Reading the book named İslam Sanatının Oluşumu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gösteri |
| 8 | Mid-Term Exam | reading for exam | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 9 | ceramic art and stoneworks | Reading the pages from 260 to 314 of the book titled Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 10 | Turkish house | Reading the relevant section of the book titled Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 11 | art of marbling, miniature art | Scanning articles about marbling art and miniature art | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 12 | early periods of Ottoman architecture | Reading the relevant section of the book named Türk Sanatı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
| 13 | Classical period of Ottoman architecture | Reading the relevant section of the book named Osmanlı Mimarisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 14 | late period of Ottoman architecture | Reading the relevant section of the book named Osmanlı Mimarisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
| 15 | Ottoman architects | Reading the relevant section of the book named Osmanlı Mimarisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 16 | Term Exams | reading for exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Term Exams | Studying for exam | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
| Final Exam | 1 | 16 | 16 |
| Total Workload (Hour) | 78 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
| ECTS | 3 ECTS | ||