Information
Code | SÖ790 |
Name | Research Methods In Social Science II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Course Instructor |
Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to develop students' ability to direct scientific process of acquiring scientific knowledge, plan research with scientific value in any subject and obtain sufficient data and analytical evaluation.
Course Content
Problem selection in research related to the research subject, hypothesis building, data collection methods, data analysis and statistical techniques, testing hypotheses, organizing and discussing the findings, writing the research report
Course Precondition
To have taken the course of Research Methods in Social Sciences II
Resources
Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
Notes
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Makes the research problem and prepares the research proposal. |
LO02 | Have knowledge of the research process and at the same time determine a research topic on its own |
LO03 | Determine the methodological steps related to the research subject |
LO04 | Develop a survey and survey tool |
LO05 | To be able to collect data related to his / her research and to present these data in a report. |
LO06 | Have critical reading skills in scientific publications. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses elementary scientific research and analysis methods suitable for the area of expertise. | 1 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses primary school first and fourth grade programs and the elementary principles on which they are based. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses the development and learning theories within the scope of primary school first and fourth grade. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basis of instructional strategies, methods and techniques. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the interaction among the disciplines related to the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes the teaching principles of the subject areas (Social Studies, Turkish, Science, Mathematics, etc.) of primary education at the 1st - 4th grades at a professional level. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Utilizes the combined information about class teaching and different areas. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates the theoretical and applied information (article, thesis, etc.) in the field with a critical eye. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has a critical approach to the national and internatinal applications concerning the primary education. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans and executes a scientific research. | 4 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses, develops and deepens teaching strategies, methods and techniques with an interdisciplinary understanding. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Will be willing to independently carry out work that requires expertise in the field. | 3 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has the quality of leadership in situations related to problem solving in their field or organises teamwork. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Questions the scientific and social issues in a critical way, and welcomes new perspectives. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Conducts the studies in the field within the framework of lifelong learning. | |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Follows social and technological developments. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts a scientific study in the field of primary education, and supporting with both qualitative and quantitative data submits the study to the experts and non-experts using written, oral and visual presentation techniques. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Utilises information and communication technologies effectively. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Speaks one of the languages in the European language portfolio fluent enough to understand knowledge related to the field and maintain oral and written communication. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Respects the social, scientific, cultural and ethical values while conducting a research and a project related to the field or interpreting a study. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The aim of the course, contents, resources and presentation | No preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Processes of the research: Defining the problem, hypotheses, variables and project design. | Reading and homework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Research types, application methods, techniques, methods. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Data types, primary and secondary resources. Data collection tools; survey, interview, observation. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Validity and reliability in survey, measurement and scales. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Research universe, sampling theories and techniques | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Questionnaire creation and formatting. | Homework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | exam preparating | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Data collection process in research | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Data evaluation process in research. | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Findings and interpretation, application work | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Conclusion and Suggestions, Annexes and References | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Scientific publication and thesis review (examples) | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Reporting | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Evaluation | Homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparation for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparation for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |