SÖ1707 Blended Learning Practices

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code SÖ1707
Name Blended Learning Practices
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall and Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The main purpose of this course is to comprehend the theoretical foundations of blended learning and to gain experience on how to plan and implement thinking education processes.

Course Content

The basic concepts of blended learning, the historical development of blended learning, the components of blended learning, the advantages and disadvantages of blended learning will be discussed, and teaching in blended learning environments will be designed.

Course Precondition

No

Resources

Bersin, J. (2004). The blended learning book: Best practices, proven methodologies, and lessons learned. John Wiley & Sons. Gülbahar Güven, Y., Kalelioğlu, F., & Afacan Adanır, G., (2020). Harmanlanmış Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.

Notes

Akkoyunlu, B. ve Yilmaz-Soylu, M. (2008). A study of student's perceptions in a blended learning environment based on different learning styles. Educational Technology & Society, 11(1), 183-193. Aygün, M., (2011). Algo–heuristik kurama dayalı harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin sunum hazırlama becerilerine, bilgisayara karşı tutumlarına ve bilişim teknolojileri dersine güdülenme düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir. Bağcı, H. ve Yalın, H. İ. (2018). Harmanlanmış öğrenme ortamında denetim odağına göre uyarlanmış 5E öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3). Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. Sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4): 75-90. Batdı, V. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1). Caner, M. (2009). A Study On Blended Learning Model For Teaching Practice Course in Pre-Service English Language Teacher Training Program. Anadolu University Institute of Education Science, Eskişehir. Carmen, J. M. (2002). Blended learning design: Five key ingredients, Retrieved September, 2014 from http://www.agilantlearning.com/pdf/Blended%20Learning%20Design.pdf. Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Yüsek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Chew, E. (2009). A blended learning model in higher education: A comparative study of blended learning in UK and Malaysia. (Doctoral dissertation, University of Glamorgan). Çırak Kurt, S., Yıldırım, İ., & Cücük, E. (2018). Harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 776-802. Dikmenli, Y. (2013). Sanal sınıf uygulaması ve harmanlanmış öğrenme ortamlarının coğrafya dersi başarısı ile derse yönelik tutuma etkisi ve öğrenci görüşleri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dikmenli, Y. ve Ünaldı, Ü. E. (2013). Harmanlanmış öğrenme ve sanal sınıfa dönük öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 326-347.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Describes the basic concepts of blended learning.
LO02 Explain the historical development of blended learning.
LO03 Gives examples of the components of blended learning.
LO04 Evaluates the advantages and disadvantages of blended learning.
LO05 Designs instruction in blended learning environments.
LO06 Evaluate in blended learning environments.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses elementary scientific research and analysis methods suitable for the area of expertise.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses primary school first and fourth grade programs and the elementary principles on which they are based.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses the development and learning theories within the scope of primary school first and fourth grade.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the basis of instructional strategies, methods and techniques. 5
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the interaction among the disciplines related to the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes the teaching principles of the subject areas (Social Studies, Turkish, Science, Mathematics, etc.) of primary education at the 1st - 4th grades at a professional level.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Utilizes the combined information about class teaching and different areas. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates the theoretical and applied information (article, thesis, etc.) in the field with a critical eye. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has a critical approach to the national and internatinal applications concerning the primary education. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans and executes a scientific research.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses, develops and deepens teaching strategies, methods and techniques with an interdisciplinary understanding. 5
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Will be willing to independently carry out work that requires expertise in the field.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has the quality of leadership in situations related to problem solving in their field or organises teamwork.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Questions the scientific and social issues in a critical way, and welcomes new perspectives. 3
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Conducts the studies in the field within the framework of lifelong learning. 2
PLO16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Follows social and technological developments. 4
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Conducts a scientific study in the field of primary education, and supporting with both qualitative and quantitative data submits the study to the experts and non-experts using written, oral and visual presentation techniques.
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Utilises information and communication technologies effectively. 5
PLO19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Speaks one of the languages in the European language portfolio fluent enough to understand knowledge related to the field and maintain oral and written communication. 2
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Respects the social, scientific, cultural and ethical values while conducting a research and a project related to the field or interpreting a study. 2


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction of course content, resources, strategies, methods and techniques to be followed Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Theoretical Foundations of Blended Learning Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Historical Development of Blended Learning Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Blended Learning Components Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Advantages of Blended Learning Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Disadvantages of Blended Learning Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Do homework Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Implementation Tools in Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Instructional Design and Evaluation in Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Material Preparation in Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Preparing Curriculum for Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Contemporary Methods and Techniques in Blended Learning Environments Academic readings on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Examination of activity samples Create an activity Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
15 Examination of activity samples (Continued) Create an activity Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
16 Term Exams Study for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Study for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 15 3 45
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 75 75
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 0 0 0
Final Exam 1 2 2
Total Workload (Hour) 150
Total Workload / 25 (h) 6,00
ECTS 6 ECTS

Update Time: 08.12.2024 11:42