Information
Code | SÖ1707 |
Name | Blended Learning Practices |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The main purpose of this course is to comprehend the theoretical foundations of blended learning and to gain experience on how to plan and implement thinking education processes.
Course Content
The basic concepts of blended learning, the historical development of blended learning, the components of blended learning, the advantages and disadvantages of blended learning will be discussed, and teaching in blended learning environments will be designed.
Course Precondition
No
Resources
Bersin, J. (2004). The blended learning book: Best practices, proven methodologies, and lessons learned. John Wiley & Sons. Gülbahar Güven, Y., Kalelioğlu, F., & Afacan Adanır, G., (2020). Harmanlanmış Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
Notes
Akkoyunlu, B. ve Yilmaz-Soylu, M. (2008). A study of student's perceptions in a blended learning environment based on different learning styles. Educational Technology & Society, 11(1), 183-193. Aygün, M., (2011). Algo–heuristik kurama dayalı harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin sunum hazırlama becerilerine, bilgisayara karşı tutumlarına ve bilişim teknolojileri dersine güdülenme düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir. Bağcı, H. ve Yalın, H. İ. (2018). Harmanlanmış öğrenme ortamında denetim odağına göre uyarlanmış 5E öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3). Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. Sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4): 75-90. Batdı, V. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1). Caner, M. (2009). A Study On Blended Learning Model For Teaching Practice Course in Pre-Service English Language Teacher Training Program. Anadolu University Institute of Education Science, Eskişehir. Carmen, J. M. (2002). Blended learning design: Five key ingredients, Retrieved September, 2014 from http://www.agilantlearning.com/pdf/Blended%20Learning%20Design.pdf. Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Yüsek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Chew, E. (2009). A blended learning model in higher education: A comparative study of blended learning in UK and Malaysia. (Doctoral dissertation, University of Glamorgan). Çırak Kurt, S., Yıldırım, İ., & Cücük, E. (2018). Harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 776-802. Dikmenli, Y. (2013). Sanal sınıf uygulaması ve harmanlanmış öğrenme ortamlarının coğrafya dersi başarısı ile derse yönelik tutuma etkisi ve öğrenci görüşleri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dikmenli, Y. ve Ünaldı, Ü. E. (2013). Harmanlanmış öğrenme ve sanal sınıfa dönük öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 326-347.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Describes the basic concepts of blended learning. |
LO02 | Explain the historical development of blended learning. |
LO03 | Gives examples of the components of blended learning. |
LO04 | Evaluates the advantages and disadvantages of blended learning. |
LO05 | Designs instruction in blended learning environments. |
LO06 | Evaluate in blended learning environments. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses elementary scientific research and analysis methods suitable for the area of expertise. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses primary school first and fourth grade programs and the elementary principles on which they are based. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses the development and learning theories within the scope of primary school first and fourth grade. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basis of instructional strategies, methods and techniques. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the interaction among the disciplines related to the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes the teaching principles of the subject areas (Social Studies, Turkish, Science, Mathematics, etc.) of primary education at the 1st - 4th grades at a professional level. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Utilizes the combined information about class teaching and different areas. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates the theoretical and applied information (article, thesis, etc.) in the field with a critical eye. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has a critical approach to the national and internatinal applications concerning the primary education. | 3 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans and executes a scientific research. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses, develops and deepens teaching strategies, methods and techniques with an interdisciplinary understanding. | 5 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Will be willing to independently carry out work that requires expertise in the field. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has the quality of leadership in situations related to problem solving in their field or organises teamwork. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Questions the scientific and social issues in a critical way, and welcomes new perspectives. | 3 |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Conducts the studies in the field within the framework of lifelong learning. | 2 |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Follows social and technological developments. | 4 |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts a scientific study in the field of primary education, and supporting with both qualitative and quantitative data submits the study to the experts and non-experts using written, oral and visual presentation techniques. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Utilises information and communication technologies effectively. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Speaks one of the languages in the European language portfolio fluent enough to understand knowledge related to the field and maintain oral and written communication. | 2 |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Respects the social, scientific, cultural and ethical values while conducting a research and a project related to the field or interpreting a study. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction of course content, resources, strategies, methods and techniques to be followed | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Theoretical Foundations of Blended Learning | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Historical Development of Blended Learning | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Blended Learning Components | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Advantages of Blended Learning | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Disadvantages of Blended Learning | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Do homework | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Implementation Tools in Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Instructional Design and Evaluation in Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Material Preparation in Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Preparing Curriculum for Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Contemporary Methods and Techniques in Blended Learning Environments | Academic readings on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Examination of activity samples | Create an activity | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Examination of activity samples (Continued) | Create an activity | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Term Exams | Study for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Study for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 3 | 45 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 75 | 75 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Total Workload (Hour) | 150 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,00 | ||
ECTS | 6 ECTS |