Information
Code | SHS101 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 1-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 1 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (B Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
The purpose of the course is to upskill to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics; to explain the principles of medical ethics; to interpret and analyse possible ethical problems-dilemmas-situations that can occur in the field.
Course Content
1. Concepts Regarding Ethics 2. Profession, Ethics and Professional Ethics 3. Medical Ethics 4. Basic Principles of Medical Ethics 5.Ethical Committees 6-Human and Patient Rights 7-Ethical Problems
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.
Notes
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the concept of value and values. |
LO04 | Compares the types of evaluation. |
LO05 | Explains the principles of medical ethics. |
LO06 | Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes. |
LO07 | It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics. |
LO08 | Interprets the ethical problems-dilemmas-situations that might occur in medical ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Examines the basis and kinesiology of normal human structure and function | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basic concepts and principles used in the field of medical terminology and physiotherapy | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lists the basic physics and biophysics concepts required for physiotherapy applications. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the devices, tools and equipment used in the field of physiotherapy and explains their basic working principles. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lists patient protection methods and treatment methods related to field. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Prepares the patient, orthoses and assistive devices before physiotherapy application | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lists basic assessment methods used in physical therapist assisstant applications | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use appropriate methods and techniques for the development of critical thinking, creative thinking and problem solving skills | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Distinguishes reading and evaluating the treatment plan given by the physical medicine and rehabilitation specialist before the patient is admitted to physiotherapy. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies the treatment program recommended by the physical medicine and rehabilitation specialist physician to the patients under the supervision of the physical medicine and rehabilitation specialist physician or physiotherapist. | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Assists in the implementation of basic exercises used in physiotherapy under the supervision of a physical medicine and rehabilitation specialist physician or physiotherapist and assists in patient transfer activities. | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies hot-cold applications and electrotherapy modalities used in physiotherapy under the supervision of a physical medicine and rehabilitation physician or physiotherapist. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Prepares treatment devices before physiotherapy program | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Perform the calibration and maintenance of the devices regularly and ensure that they operate in the most efficient way | |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Becomes informed about critical situations and, when necessary, reports the results to the relevant physical medicine and rehabilitation physician as soon as possible | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | After graduation, he/she will have the ability to critically evaluate the information he/she has learned with his/her own knowledge | 4 |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Communicates effectively with patients and health care workers with professional ethical responsibility | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to use basic computer program and information technologies to follow developments in at least one foreign language | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes precautions regarding health and safety in the work environment and provides first aid in case of injuries. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Monitors professional technological developments |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Overview and Explanation of the Proceeding of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The Concept of Ethics, Ethics and Moral | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Contepts Associated with Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ethics-Law Relation, Deontology-Health Legislation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Profession-Professional Ethics, Medicine-Medical Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Medical Ethics and related concepts | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Principles of Medical Ethics 1 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Principles of Medical Ethics 2 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ethics Committees | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Human Rights and Patient's Rights | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Ethical Problems-Dilemmas | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Euthanasia and Terminating the Pregnancy | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Reproductive Aid and Organ Donation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Evaluation of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 1 | 14 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 4 | 4 |
Total Workload (Hour) | 62 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,48 | ||
ECTS | 2 ECTS |