HEM006 Clinical Ethics in Nursing

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code HEM006
Name Clinical Ethics in Nursing
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

n this course, to teach the student a systematic approach to identify, analyze and resolve ethical issues that may arise in patient care and follow-up, ethical consultation, informed consent, ethics committees, clinical ethics-specific issues (stem cell transplantation, cloning, beginning and end of life, etc.). It is aimed to gain critical thinking and decision making skills.

Course Content

Ethical issues that may arise in patient care and follow-up, analysis, systematic solution approach, ethical consultation, ethical committees, clinical ethics-specific issues (stem cell transplantation, cloning, beginning and end of life, etc.)

Course Precondition

none

Resources

Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.

Notes

Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. Chadwick R.,Tadd W. (1992) EthicsNursingPractice: A casestudyappoach. First Edition. MacmillanPress Ltd. London. Chitty K.K. (2005) Professional NursingConcepts&Challenges. Fourth Edition. ElsevierSaunders, USA. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul. Fry S.T. (2006) Case Studies in NursingEthics. Third Edition. JonesandbartlettPubleshers. UK. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 The student comprehends the philosophical approaches to ethics.
LO02 The student defines ethical principles and values and understands their importance.
LO03 The student learns the use of methodology in clinical ethics practices and applies the ethical decision making process.
LO04 The student comprehends the importance of patients' free will in clinical ethics.
LO05 The student evaluates the reflections of economic issues in the delivery of health services to the field of ethics.
LO06 The student comprehends and evaluates the working style of ethics committees.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Benefit from evidence-based nursing in nursing practice
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses new approaches in nursing to analyze the problems of healthy and sick individuals 1
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the basic information obtained from different disciplines and their fields in their fields of application and evaluates the service they provide 2
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reflects the results obtained from the research in nursing practice 3
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can provide interdisciplinary communication and cooperation 2
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They look at nursing practices critically 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develop an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific researches and publications. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Ethical Theories reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ethical Principles reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Developing Principled Behavior reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Ethical Issues and Resolution Methodologyv reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ethical Issues Regarding Benefit-Do No Harm Principles reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 The Beginning and End of Life and the Right to Die and Ethical Issues Regarding Death reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Organ Transplantation and Ethical Dimension reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Care of Patients (Pediatric, Psychiatric, Unconscious Patients) Without Competencies reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Ethical Issues Regarding the Distribution of Resources reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Ethical Issues of Human Control of Life reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Ethics Committees reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Research Ethics reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Publication Ethics reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Nursing Ethics Codes reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams writting Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 15 2 30
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 15 2 30
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 90
Total Workload / 25 (h) 3,60
ECTS 4 ECTS

Update Time: 07.05.2024 02:02