Information
Code | HEM006 |
Name | Clinical Ethics in Nursing |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
n this course, to teach the student a systematic approach to identify, analyze and resolve ethical issues that may arise in patient care and follow-up, ethical consultation, informed consent, ethics committees, clinical ethics-specific issues (stem cell transplantation, cloning, beginning and end of life, etc.). It is aimed to gain critical thinking and decision making skills.
Course Content
Ethical issues that may arise in patient care and follow-up, analysis, systematic solution approach, ethical consultation, ethical committees, clinical ethics-specific issues (stem cell transplantation, cloning, beginning and end of life, etc.)
Course Precondition
none
Resources
Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.
Notes
Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. Chadwick R.,Tadd W. (1992) EthicsNursingPractice: A casestudyappoach. First Edition. MacmillanPress Ltd. London. Chitty K.K. (2005) Professional NursingConcepts&Challenges. Fourth Edition. ElsevierSaunders, USA. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul. Fry S.T. (2006) Case Studies in NursingEthics. Third Edition. JonesandbartlettPubleshers. UK. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The student comprehends the philosophical approaches to ethics. |
LO02 | The student defines ethical principles and values and understands their importance. |
LO03 | The student learns the use of methodology in clinical ethics practices and applies the ethical decision making process. |
LO04 | The student comprehends the importance of patients' free will in clinical ethics. |
LO05 | The student evaluates the reflections of economic issues in the delivery of health services to the field of ethics. |
LO06 | The student comprehends and evaluates the working style of ethics committees. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Benefit from evidence-based nursing in nursing practice | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses new approaches in nursing to analyze the problems of healthy and sick individuals | 1 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the basic information obtained from different disciplines and their fields in their fields of application and evaluates the service they provide | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reflects the results obtained from the research in nursing practice | 3 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can provide interdisciplinary communication and cooperation | 2 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They look at nursing practices critically | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develop an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific researches and publications. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Ethical Theories | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ethical Principles | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Developing Principled Behavior | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Ethical Issues and Resolution Methodologyv | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ethical Issues Regarding Benefit-Do No Harm Principles | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | The Beginning and End of Life and the Right to Die and Ethical Issues Regarding Death | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Organ Transplantation and Ethical Dimension | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Care of Patients (Pediatric, Psychiatric, Unconscious Patients) Without Competencies | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ethical Issues Regarding the Distribution of Resources | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ethical Issues of Human Control of Life | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ethics Committees | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Research Ethics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Publication Ethics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Nursing Ethics Codes | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | writting | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 2 | 30 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 2 | 30 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 90 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,60 | ||
ECTS | 4 ECTS |