Information
Code | HEM657 |
Name | - |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. ZELİHA NAZAN ALPARSLAN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Learning detailed and basic concepts, predictive statistical techniques and research techniques in Biostatistics
Course Content
Descriptive statistics, research methods,sampling design, chi-squre, t-test, correlation, regression and ANOVA statistics and summarizing findings using tables and graphics will be presented.
Course Precondition
yok-
Resources
1. Suat Cebeci. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri Alfa Eğitim Kitapları İstanbul, 2002 9789753164481 2. Özdamar K. SPSS ile Bioistatistik, ETAM A.Ş. Matbaa Eskişehir,2001 9789756428573
Notes
3. Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Bilimsel Araştırma Yöntemleri Beta İstanbul 2003 9752953115
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains statistical methods and principles |
LO02 | Decides on the selection of the correct materiality test that is appropriate for the research data and experimental structure and makes its application. |
LO03 | organizes datasets and draws statistically significant results from these datasets. |
LO04 | Applies and interprets statistical analysis. |
LO05 | Knows which types of variables, for what purpose, and how to apply which statistical analysis techniques. |
LO06 | Use the statistical package program effectively. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field of expertise and reach original definitions that will bring innovation to the field. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He / she achieves original results by using his / her knowledge in analyzing, synthesizing and evaluating new ideas about nursing. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understand interdisciplinary interaction. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has an advanced level of knowledge about other technological tools including the computer required for the field of nursing. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the importance of ethical principles and ethics committees for individuals and society. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has a high level of skills in using research methods in nursing field and has knowledge about statistical methods. | 5 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluate the new knowledge in the field of nursing with a systematic approach. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to write the report of the research he / she made and publish it in a national / internationally accepted refereed journal and present it in scientific meetings | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluate and use new information in the field of nursing with a systematic approach. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interdisciplinary interaction | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use research methods and statistical methods in nursing studies. | 5 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They follow evidence-based practices and conduct research to establish evidence in their field of professional practice. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | İntroduction to statistics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Research Methods and writing technique | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Descriptive statistics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Descriptive statistics mean, frequency and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Differences among groups | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Differences among groups II | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Differences among groups hypothesis testing and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | none | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Correlation | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Linear regression | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Logistic regression | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Regression and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Analysis of variance and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Summarizing Findings with Tables | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Summarizing Findings using graphics II | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | none | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Term Exams | none | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |