Information
Code | HEM515 |
Name | Seminar of Fundamentals of Nursing II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 1-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 1 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Students in this course, principles of Nursing-specific developments include the study of the literature and examines fundamental issues in this regard.
Course Content
Each year,about the key issues that are specific to the field of fundamentals of nursing in accordance with the wishes of the students are prepared.
Course Precondition
none
Resources
"1-Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Edition, Mosby Company, Canada, 2009. 2-Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Basic Nursing, 7th Edition, Mosby Company, 2011. 3-Potter PA, Perry AG. Clinical Nursing Skills and Techniques, 7 th Ed. Mosby yayıncılık, 2010. 4-Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 1999. 5- Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 10 th ed. J.M. Black. 2013. 6-Akbayrak N, İlhan S.E., Albayrak A, Ançel G. Hemşirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık:Ankara 2007. 7-Ay, FA.Temel Hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık: İstanbul 2008. 8-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları 9-Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10-Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 11- Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 2008. 12- Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 13- Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 14- Uysal N, Çakırcalı E. (Ed).Hemşielik Esasları İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. Baskıdan Çeviri. Palme Matbaacılık, İzmir, 2015. 15- White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004. 16- Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 17- Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991. 18- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara, 2004. 19-Seviğ Ü,Tanrıverdi G. (Ed). Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp kitapevi, 2011. 20- Aştı TA, Karadağ A. (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Özyurt Matbaacılık: Adana, 2011. "
Notes
lecture notes and presentations
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | "1. Be able to literature review that contribute to the field of nursing. |
LO02 | 2. Be able to follow the scientific developments that specific for Principles of nursing. |
LO03 | 3.Be able to do research that will contribute in the field of fundamentals of nursing. |
LO04 | 4.Be able to analyze the the accessed information that specific to the field of fundamentals of nursing.. |
LO05 | 5. Understanding the philosophy of nursing. |
LO06 | 6. Internalization of professional values of nursing. |
LO07 | 7. Be able to reflect the developed awareness of professional nursing to on nursing care. |
LO08 | 8. Be able to use the nursing process in care." |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Benefit from evidence-based nursing in nursing practice | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses new approaches in nursing to analyze the problems of healthy and sick individuals | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the basic information obtained from different disciplines and their fields in their fields of application and evaluates the service they provide | 1 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reflects the results obtained from the research in nursing practice | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can provide interdisciplinary communication and cooperation | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They look at nursing practices critically | 2 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develop an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific researches and publications. | 1 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction and introduction of the course | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Nursing Records, Reporting and Medical Terminology | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Research and Evidence-Based Care in Nursing | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Nursing Classification Systems | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Rational and Safe Drug Practices | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Patient Education and Health Promotion | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nursing Care and Practices | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading resources on the topic | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Effective Communication Methods in Nursing | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Teaching methods and use in Nursing Fundamentals course | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Stress and health, anxiety, individual coping strategies | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Nursing responsibilities in diagnostic procedures | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Physical diagnostic methods and the roles of the nurse | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Use of the Nursing Process | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Course evaluation | Reading resources on the topic | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading resources on the topic | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Reading resources on the topic | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 16 | 1 | 16 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 16 | 1 | 16 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 2 | 2 | 4 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 38 | ||
Total Workload / 25 (h) | 1,52 | ||
ECTS | 2 ECTS |