Information
Code | TİB837 |
Name | Formative Period of Sunnite Tradition |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
To comprehend the formation of the Sunni thought tradition, its mentality and its representation in different regions and time periods with an integrative, impartial and descriptive perspective.
Course Content
The formation of Sunni Thought, the effective causes, the reflections of the process in various regions
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.
Notes
C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the basic concepts of Sunni tradition. |
LO02 | Comprehends all aspects of the formation process of the Sunni tradition. |
LO03 | Analyzes the differentiations in the process. |
LO04 | Compares the differentiations within the Sunni tradition. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis | 3 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for production of new ideas | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To publish at least an academically work related to the writing of history | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic Concepts (Sunni, Ahl-i Sunnah, Ahl-i Sunnah ve'l-Jamaat etc.) | Related encyclopedia articles, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The formations that emerged before the formation process of the Sunni tradition | Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | The Reasons that Prepared the Formation Process of the Sunni Tradition -I- | • C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat | • Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat Ashabur-Ray-Ashabu'l-Hadith | • Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The relationship between Ashabu'r-Ray, Murjia and Hanafism | Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | The relationship between Ashabu'l-Hadith-Shafi'i and Kullabiyye | Kalaycı, M. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | The reasons that prepared the birth of Maturidism and its formation | • Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, GİRİŞ KISMI (s. 16-48), Ankara 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Basic Views of Maturidiness and Its Contribution to Solving Today's Problems | • Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
11 | The formation process of Ash'arism, its basic views. | • Kalaycı, M. (2013), Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara Okulu Yay. Ankara. • Keskin, M. (2005), Eş’ariliğin teşekkül Süreci. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış doktora tezi) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Mental Differences Experienced by Asharism Theological-Philosophical-Akaid Asharite | • Kalaycı, M. (2013), Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara Okulu Yay. Ankara. • Keskin, M. (2005), Eş’ariliğin teşekkül Süreci. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış doktora tezi) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Analysis of mentality differences in the Sunni tradition | • Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto Yayınları, II. Baskı, Ankara 2015, s. 47-60. | Öğretim Yöntemleri: Altı Şapka |
14 | current sunni formations | • Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Relationship between Shiism and Sunnism | Kalaycı, Mehmet . "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (December 2013): 293-319 . | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |