Information
Code | TİB865 |
Name | Research Methodology in Islamic Sciences |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To gain a general perspective on scientific method and ethical values and to contribute to the scientificness of studies in the field of theology.
Course Content
Science, scientific method, scientificity of theology studies, religion-science relationship, method in social sciences.
Course Precondition
There are no prerequisites for the course
Resources
Hasan Onat, Mehmet Paçacı, Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005.
Notes
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Makes scientific publications related to the field. |
LO02 | Gains the proficiency to do scientific work related to the field. |
LO03 | Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir. |
LO04 | Have ethical sensitivity while doing scientific studies |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for production of new ideas | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To publish at least an academically work related to the writing of history | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | science, scientific knowledge | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Main differences between Social Sciences and Natural Sciences | Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Ankara 1997 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Research techniques in social sciences | Toplum Bilimlerde Yorumcu Yaklaşım, ed. Paul Rabinow-William Sullivan, İst. 1990 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | relationship between theology and social science | o Hasan Onat, “İslam Bilimleri Ve Yöntemi Açısından Tarihin anlam Ve Önemi” Kuran ve İslami Bilimlerin Anlaşılmasında Tarihin Önemi, Ankara Okulu, 2012. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | The subject of the Science of Theological Studies | Hasan Onat, Bilim, Bilimsel Yöntem ve İslam/ İlahiyat Bilimlerinde (Ulumu Diniyye) Yöntem Sorunu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Scientific research and ethics | https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/mevzuat/bilimsel-arastirma-ve-etik-yonetmeligi.aspx | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Ethical problems encountered in research | https://biotek.ankara.edu.tr/files/2070-4099-1-PB.pdf | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Stages of Scientific Research (Data Collection) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Stages of Scientific Research (Classification of Data) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Stages of Scientific Research (Evaluation of Data) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Databes | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Article Writing Techniques | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Main parts of the research | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Issues to be considered in the publication process | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |