Information
Code | ISB252 |
Name | Research Methods |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
Tha aim of this lesson is to identify the problem, to chose the sampling, to collect data, using the suitable research methods and analyzing and reporting the results of the resaarch.
Course Content
The subjects of the basics of scientific research, identify a reseach problem, sampling methods, data collection tools, the quantitative research methods, the qualitative research methods, analyzing and reporting the results of the resaarch are the contents of this lesson.
Course Precondition
None
Resources
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK, Özcan Erkan AKGÜN, Şirin KARADENİZ, Funda DEMİREL, Pegem Akademi, 2022.
Notes
Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, Niyazi Karasar, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Know the basics of scientific research |
LO02 | Know the scientific research problem. |
LO03 | Make literature review. |
LO04 | Classify the sampling methods. |
LO05 | Know data collection tools. |
LO06 | Classify the quantitative research methods. |
LO07 | Classify the qualitative research methods. |
LO08 | Perform analyzing and reporting the results of the resaarch. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the essence fundamentals and concepts in the field of Statistics | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Emphasize the importance of Statistics in life | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Define basic principles and concepts in the field of Law and Economics | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Produce numeric and statistical solutions in order to overcome the problems | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use proper methods and techniques to gather and/or to arrange the data | 3 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Utilize computer programs and builds models, solves problems, does analyses and comments about problems concerning randomization | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Apply the statistical analyze methods | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Make statistical inference (estimation, hypothesis tests etc.) | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Generate solutions for the problems in other disciplines by using statistical techniques and gain insight | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discover the visual, database and web programming techniques and posses the ability of writing programs | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Distinguish the difference between the statistical methods | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Make oral and visual presentation for the results of statistical methods | 4 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Have capability on effective and productive work in a group and individually | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Professional development in accordance with their interests and abilities, as well as the scientific, cultural, artistic and social fields, constantly improve themselves by identifying training needs | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develop scientific and ethical values in the fields of statistics-and scientific data collection |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The basics of scientific research | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | The basics of scientific research-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Identify the problem | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Identify the problem-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Sampling methods | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Sampling methods-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Data collection tools | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Mid-Term Exam | Review the topics discussed in the lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Data collection tools-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | The quantitative research methods | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | The quantitative research methods-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
12 | The qualitative research methods | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | The qualitative research methods-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Analyzing and reporting the results of the resaarch | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
15 | Analyzing and reporting the results of the resaarch-2 | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Review the topics discussed in the lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Term Exams | Review the topics discussed in the lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |