Information
| Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
| ISLAMIC HISTORY AND ARTS (MASTER) (WITH THESIS) | |
| Code | İTS727 |
| Name | Ottoman Architecture |
| Term | 2024-2025 Academic Year |
| Term | Fall |
| Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 6 ECTS |
| National Credit | 3 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Yüksek Lisans Dersi |
| Type | Normal |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | |
| Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To recognize Ottoman architecture and art
Course Content
Ottoman architecture and art
Course Precondition
none
Resources
Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; (Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., PowerPoint presentations prepared for the lesson.
Notes
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Expresses the terms of architecture and art |
| LO02 | Defines and explains Ottoman architecture and art |
| LO03 | Introduces the architectural works of the Ottoman period |
| LO04 | Explains basic information about book arts that were common in the Ottoman period. |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
| PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. | |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
| PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. | |
| PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts. | 3 |
| PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. | |
| PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. | |
| PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. | |
| PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. | 3 |
| PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. | |
| PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. | 2 |
| PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise. | |
| PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. | 1 |
| PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to effectively teach the knowledge acquired in the field to individuals and groups under his/her responsibility. |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | opening lecture, | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | introduction to terminology | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
| 3 | terminology | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 4 | Elements of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 5 | Anatolian Seljuk period architecture and art | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
| 6 | mihrap, minber, minaret | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Components of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | The effects of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 9 | ceramic art and stoneworks | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Turkish house | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | art of marbling, miniature art | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | early periods of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Classical period of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | late period of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Ottoman architects | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | National Architecture movement | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 17 | Term Exams | study for the exam | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
| Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
|---|---|---|
| 1. Midterm Exam | 100 | 40 |
| General Assessment | ||
| Midterm / Year Total | 100 | 40 |
| 1. Final Exam | - | 60 |
| Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
| Final Exam | 1 | 30 | 30 |
| Total Workload (Hour) | 157 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
| ECTS | 6 ECTS | ||