Information
Code | İTS824 |
Name | Philosophy of History |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To understand the true nature of history, to investigate the possibility of the philosophy of history, to comprehend the birth and development of Islamic historiography in this sense
Course Content
The nature of history, its procedure and the formation of historical thought, the metaphysics of history, the possibility of historical philosophy, types of history, historiography in ancient times, historiography in ancient Greece and Rome, the birth and development of Islamic historiography, approaches to the Islamic historical procedure, the method of history of Ibn Khaldun, Kafiyeci, etc. , Mamluk historiography and schools, Ottoman historiography, historiography in modern times, the Annales school etc.
Course Precondition
there are no prerequisites for the course.
Resources
1. Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 2. Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 3. Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 4. Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 5. Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 6. Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 7. John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 8. Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 9. Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 10. Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 11. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. 12. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016.
Notes
1) Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995. 2) A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. 3) Yusuf Ziya Kavakçı, İslâm Araştırmalarında Usûl, DİB Yayınları, Ankara 1991. 4) Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. 5) Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. 6) Şemsettin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları –Tarih ve Müverrihler-, haz. Yüksel Kanar, Endülüs Yayınları, İstanbul 1991. 7) Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. 8) Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 9) Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 10) Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 11) Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 12) Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 13) Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 14) John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 15) Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 16) Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 17) Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 18) Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36. …………………., “Siyer ve Megâzî”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXVII, s. 319-324. 19) Mehmet Özdemir, “Siyer Yazıcılığındaki Değişim Üzerine”, Çağımızda Sosyal Değişme ve İslâm, Ankara 2007. ……….., “Siyer Yazıcılığı Üzerine”, Milel ve Nihal, İstanbul 2008, 4/3. 20) Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. 21) İslâmî İlimlerde Metodoloji (Usûl) Problemi 2 adlı eserin İslâm Tarihinde Usûl Mes’elesi kısmı. 22) Seyyide İsmail Kâşif, İslâm Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Metotları, çev. M. Şeker-R. Savaş-R. Şimşek, İzmir 1997. 23) M. Zeki Terzi, İlk Siyer ve Meğazi Yazarları ve Eserleri, Samsun 1990. 24) Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | (The student) understands the nature of history. |
LO02 | Determines whether a philosophy of history is possible. |
LO03 | Has knowledge about historiography from antiquity to the present. |
LO04 | Acquires comprehensive knowledge about Islamic historiography and its development. |
LO05 | Has knowledge about the method of reading and evaluating historical texts. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. | 4 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The concept of history, its nature and etymological discussions | Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36.; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995; A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | The history-philosophy relationship, concepts and discussions | Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | On the metaphysics of history | Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | On the adventure of historiography | Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Historiography in ancient times, Greek and Roman I | R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Historiography in ancient times, Greek and Roman II | R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | The emergence of Islamic historiography | Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | The emergence of the Siyar-Megazi historiography | Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | The development of Islamic historiography | Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ibn Khaldun and the understanding of history | İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kafiyeci's method of history | Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Makrizi, historiography and the Egyptian historical school | Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020; Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ottoman historiography | Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Historiography and types of history in modern periods | Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006; Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |