Information
Code | TDE723 |
Name | Mesnevis of 16 th Century |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is the XVI. The aim of the course is to teach the mathnavis of the 19th century in terms of the historical, geographical and sociological features of the period and to examine the texts.
Course Content
In this course, the characteristics of the 16th century masnavis and the analysis of the texts are covered.
Course Precondition
None
Resources
Prof.Dr.Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın, İst. 1967; Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi C. I-II; Şener Demirel, Dinle Neyden.
Notes
İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Mehmet Kaplan, Leyla ve Mecnun, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, İstanbul 1996, s.144-158; Sedit Yüksel, Sohbetül-Esmar: Fuzulinin Degildir, Türkoloji Dergisi, C.IV., s.122-136.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends 16th. century mesnevi which are written with Arabic letters. |
LO02 | Evaluates the texts in terms of language and literary characteristics. |
LO03 | Comprehends the historical development of Turkish mesnevi from beginning to 16th. century. |
LO04 | Comprehends the kinds and parts of Mesnevi. |
LO05 | Comprehends the topics of 16th. century Mesnevi. |
LO06 | Recognize the academic studies and publishes about 16th. century Mesnevi. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 3 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Güvahi– Pend-name | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Lami’i – a)Salaman u Absal, b)Vamık u Azra | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Zati– Şem’ ü Pervane | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Revani – İşret-name | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kemalpaşazade – Yusuf u Züleyha | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Fuzuli – Leyla vü Mecnun | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Taşlıcalı Yahya – Şah u Geda | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Behişti – Heşt Behişt | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Kara Fazli – Gül ü Bülbül | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gelibolulu Ali – a) Sadef-i Sad-güher, b) Mihr ü Mah | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Hakani – Hilye | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Ganizade Nadiri – Şeh-name | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Pend-name, nasihat-name; Saki-name, İşret-name; Bülbüliye, Bülbül-name; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Pend-name, nasihat-name; Saki-name, İşret-name; Bülbüliye, Bülbül-name; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |