Information
Code | TDE754 |
Name | Commentary on Divan Literature II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to teach the traditional and modern annotation methods, ,information about examples of sufism annotation properties.
Course Content
In this course commentary in Old Turkish Literature is treating.
Course Precondition
None
Resources
Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.
Notes
Ahmet TANYILDIZ, Mesnevi Şerhlerinde Sözden Manaya Yorum Farklılıkları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 407-426; Bekir ÇINAR, Ahmed Avni Konukun Mesnevi-i Şerif Şerhinin İlk 18 Beytindeki Şerh Usulü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6,Fall2009,s.39-61; Bilal ELBİR, Türk Edebiyatında Muamma ve Sururinin Bir Muamma Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 82-94; Furkan ÖZTÜRK, Diliçi Çeviride Şiirsellik ve Neşatinin Bir Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 360-373; Hüseyin GÖNEL, Nusret Ebubekir Efendi ve Saib Şerhi Üzerine Bazı Notlar, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 193-212; Hüsrev AKIN, Fuzulinin Görgeç Redifli Gazelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 1-12; İlhan GENÇ, Biçimci ve Alımlamacıların Metni Anlama ve Anlamlandırmadaki Bilimselliklerinin Klasik Şiire Uygulanabilirliği, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 170-192; Kezban PAKSOY, Bursevinin Bir Eseri: Şerh-i Rumuzat-ı Hacı Bayram-ı Veli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 374-386; Kezban PAKSOY, Şerhu Gazeliyyatus-Sultan Muradus-Salis, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 444-448; Mehmet Dursun ERDEM, Ontolojik İncelemeye Dehhaninin eyledi Redifli Gazeli Örneğinde Yapısalcı Bir Bakış, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 254-273; Muhittin ELİACİK, Tercüme İle Şerhin İç İçe Bulunması: Şemsi Paşanın Manzum Vikaye Tercümesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 95-119; Osman ÜNLÜ, Ebubekir Nusretin Saib-i Tebrizi Şerhleri, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 442-455; Ömer İNCE, Hafızın Bir Gazeline Modern Yaklaşımla Açımlama (Şerh/Tahlil) Uygulama Denemesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 251-274; Ömer SAVRAN, Mehmed Rasimin Mesnevinin İlk On Sekiz Beytine Şerhi ve Şerh Anlayışı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 387-406; Özkan DAŞDEMİR, Yunus Emre Divanından Bir Şiirin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s.62-81; Sibel Üst, Fuzulinin Usanmaz mı Redifli Gazelinin Yapısalcılık Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 556-572; Şevkiye KAZAN, Celilinin Gazellerinde Şerh Kavramının Kullanımı ve Şerh Redifli Gazelinin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 291-325; Turgut KOÇOĞLU, Nabinin Gelür Gider Redifli Gazeline Yapılan İki Şerhin Metot Açısından Mukayesesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 376-385; Vedat KORKMAZ, Hariri-zadenin Gazel Şerhi Üzerine Değerlendirme, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 335-345; Zehra GÜMÜŞ, Mesneviye Cevrinin Manzum Şerhi: Hall-i Tahkikat, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 231-250; Ziya AVŞAR, Ruhul-Mesnevide Mesnevinin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 59-72.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Analyzes the modern annotation methods and properties and the articles of annotation methods. |
LO02 | Anayzes modern annotation methods applicabality to Divan Literature. |
LO03 | Recognizes the examples of ghazel annotations made by semiotics etc. modern methods. |
LO04 | Knows special publications telling about traditional annotations. |
LO05 | Compares traditional and modern methods of annotation. |
LO06 | Knows mystical poem annotations and their characteristics. |
LO07 | Analyzes relationship between translation and annotation. |
LO08 | Evaluates differences in meaning and interpretation of annotations first 18 couplets of Mesnevi. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 3 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 4 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Modern annoation methods and properties, analysing the articles of annoation methods. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Modern annoation methods applicabality to Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Samples from annotation ; made by; building up;structural and ontological analysis. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Samples from annoation made by semiotics etc. modern methods. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Samples from annoation made by other modern methods. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Special publications telling about traditional annotations. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ghazel annotations made by traditional annoation method. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The comparison of traditional and modern methods of annotation. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Mystical poem annotations and their characteristics. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Samples of sufism poetry annotations. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Translation and annotation. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Annotations about first 18 couplets of Mesnevi. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Differences in meaning of annotations in the first 18 couplets of Mesnevi-I | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Differences in meaning of annotations in the first 18 couplets of Mesnevi-II | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |