Information
Code | PDRZ404 |
Name | Individual Counseling Practice 2 |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 1-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Uygulamalı Ders |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. TURAN AKBAŞ |
Course Instructor |
1 2 Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ (B Group) (Ins. in Charge) Ahmet TOGAY (C Group) (Ins. in Charge) Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (D Group) (Ins. in Charge) Prof. Dr. İSMAİL SANBERK (E Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
PDRZ305 Principles and Techniques of Individual Counseling, PDRZ304 Counseling Skills and PDRZ306 Group Counseling Principles and Techniques to gain experience by transferring knowledge and skills to the client-counselor relationship, In addition, students use emotional, behavioral and intellectual techniques and methods based on various theories in the process of individual counseling. It is aimed that they gain experience by managing the individual counseling process of at least four sessions.
Course Content
In this course, students are expected to find a counselor who has a psychological counseling process, consult with them and develop their counseling skills by taking supervision in this process. Each consultation session is written, the sessions are monitored during the course - read from transcript forms and feedback is given to the sessions. The main subject of the course: General repetition of the Individual Counseling Principles and Techniques course, basic counseling practices, reviewing sample counseling sessions, a counselor candidate getting burervision for each session in a 4-session process.
Course Precondition
None.
Resources
Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara.
Notes
Akkoyun, F. (2001). Geştalt terapi: Büyüme ve gelişme gücünün harekete geçişi. Nobel Yayın Dağıtımı. Carnevale, J. D. (2001) Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (D. Albayrak- Kaymak, Çev.). Anahtar Kitaplar. Cihangir-Çankaya, Z. (2011). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Nobel Yayıncılık. Çivitçi A., Türküm, S. A., Duy, B., & Hamamcı, Z. (2009). Okullarda akılcı- duygusal davranış terapisine dayalı uygulamalar: Kavramlar, teknikler ve örnek etkinlikler. PegemA Yayıncılık. Cormier, S., Hackney, H. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Sevim, Çev.). Mentis Yayıncılık. Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve büyümek: Gestalt Terapi yaklaşımı. HYB Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek ve uzlaşmak (3. bs.). Sistem Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2001). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (16. bs.). Sistem Yayıncılık. Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı bir meslek. (N. Voltan-Acar, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık. Hillman, M. (2005). Terapistim beni çıldırtıyor (G. Seral, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık. Köroğlu, E. (2005). Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi ilkeleri. Hekimler Yayın Birliği Yayınları. Kuzucu, Y. (2011). Duyguları fark etme ve ifade etme psiko-eğitim programı (2. Bs.). Nobel Yayıncılık. Leahy, R. L. (2004). Bilişsel terapi ve uygulamaları (T. Özakkaş, Çev.). Litera Yayınevi. Luhn, R. R. (1999). Kızgınlıkla başa çıkma (Y. Orçan, Çev.). Alfa Basım Dağıtım Ltd.Şti. Meier, S. T., & Davis, S. R. (2007). Psikolojik danışma: Temel öğeler (Ed. S. Doğan vd.). Pegem A Yayıncılık. Navaro, L. (2000). Gerçekten beni duyuyor musun? (4. bs.). Sistem Yayıncılık. Navaro, L. (2002). İki boy ufak pabuç: Depresyonda kadın-erkek farklılıkları. Remzi Kitabevi. Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (G. Sart, Çev.). Nobel Yayıncılık. Özakkaş, T. (2004). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. Litera Yayınevi. Özer, K. (2000) Ben değeri tiryakiliği (2. bs.). Sistem Yayıncılık. Rossman, M. L. (2004). İmgelemenin iyileştirici gücü, Ege Meta Yayınevi. Savaşır, Y., & Boyacıoğulları, G. (1996) Bilişsel –davranışçı terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Sklare, G.B. (2013) Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Turna, R. (2009). Ben bana güveniyorum (3. bs.). Nobel Yayıncılık. Türkçapar, M. H. (2007) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. HYB Yayıncılık. Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. Yalom, I. (2000). Annem ve hayatın anlamı psikoterapi öyküleri (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. İstanbul. Yalom, I. (2002). Bağışlanan terapi yeni kuşak terapistlere ve hastalarına açık mektup (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Uses the skills to initiate the counseling session, facilitate the conversation, and end the session appropriately. |
LO02 | It regulates therapeutic conditions that will facilitate the client's self-disclosure and participation in the process. |
LO03 | Determines what the client's real need / problem is |
LO04 | Formulate appropriate hypotheses regarding the client's problem / s. |
LO05 | Tests these hypotheses developed in the counseling process |
LO06 | As a psychological counselor, he / she knows his / her professional limits in psychological help. |
LO07 | Distinguish the behavioral problems of the client. |
LO08 | Can choose appropriate intervention strategies for the client's problem / s. |
LO09 | Plans appropriate interventions for the client's problems. |
LO10 | Implements and evaluates interventions |
LO11 | Knows the way different theoretical approaches deal with the problem |
LO12 | Applies certain techniques used by different theoretical approaches. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains basic concepts and principals of Psychological Counseling and Guidance | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the developmental characteristics of the individual and the factors that affect this development | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains theories of personality, psychological counseling and learning | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains career development and career choice process | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains scientific research methods and techniques. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains classroom and behavior management approaches. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Examines and evaluates problems in educational environment and in everyday life from the point of philosophy, sociology and psychology. | 2 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains how to begin and maintain psychological counseling and guidance process. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains psychological counseling and guidance practices appropriate for clients with different development and characteristics. | 4 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acknowledges individuals with normal and abnormal characteristics. | 3 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Does guidance practices appropriate for different educational levels. | 3 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Formulates and evaluates psychological counseling and guidance programs. | 1 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses helping skills effectively in psychological counseling. | 5 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes the responsibility of his/her decisions about her/his life and career. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develops insight and is open to learning and development. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Shows empathy and care towards people. | 4 |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses effective communication skills in interpersonal relationships. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | In addition to professional development, develops himself/herself by identifying his/her needs in several areas such as science, culture, art and social in accordance with her/his ability and interest. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acts colloboratively and cooperatively with her/his colleagues in work place. | 3 |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acts appropriately with professional ethical standarts. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-1 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-2 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-3 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-4 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-5 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-6 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-7 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Mid-Term Exam | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
9 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-8 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-9 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-10 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-11 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-12 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-13 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-14 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Term Exams | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
17 | Term Exams | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 10 | 10 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |