Information
Code | ILEM710 |
Name | Ethnography of Everyday life |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to comprehend the ethnography method and to examine in the context of everyday life practices.
Course Content
In this course, ethnographic methods and daily life practices will be examined. Ethnographical research examples of everyday life will be examined and a field study will be carried out. The theory and method discussions will be integrated with the field research. Analysis of cultural patterns through individuals and groups will be done. Thus, everyday life practices will be discussed ethnographically.
Course Precondition
none
Resources
Morva, O. (2017). Chicago Sosyoloji Okulu’nun etnografik mirasını yeniden Okumak: dijital etnografi çağında sembolik etkileşimcilik. Moment Dergi, 4(1), 135-154.UYGUR, H. K. ETNOGRAFİ: OLAĞAN-İÇİ TECRÜBE. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 2(3), 225-233.
Notes
Morva, O. (2017). Chicago Sosyoloji Okulu’nun etnografik mirasını yeniden Okumak: dijital etnografi çağında sembolik etkileşimcilik. Moment Dergi, 4(1), 135-154.UYGUR, H. K. ETNOGRAFİ: OLAĞAN-İÇİ TECRÜBE. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 2(3), 225-233.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learns ethnographical method |
LO02 | Understands the concept of everyday life. |
LO03 | Plans the field research and apply ethnographic techniques. |
LO04 | Interpret the data of daily life practices from the perspective of cultural studies. |
LO05 | Knows the computer applications on inventory and analysis of fieldwork |
LO06 | Comprehends and practises the act of writing report on the collected data |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | 5 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | 3 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course description, seminar, planning of field studies and resources. | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Concept of everyday life and culture | consept of everyday life and readings on cultural resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ethnography method | reading on the ethnographical method and stages | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ethnography method and stages | reading on the ethnographical method and stages | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Ethnographic research | reading on the ethnographical method and stages | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ethnographic research readings | reading on the ethnographical method and stages | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Planning of ethnographical research projects | preparing the drafts of ethnographical research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Mid-Term Exam | individual study | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Field study | Field study | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Experiences of field study and reporting | making the field datas available forexperiences of field study and reporting | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Field research report-ethnographic writing | Field research report-ethnographic writing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Field research report-ethnographic | Field research report-ethnographic writing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Presentetions of field studies | presentetions of field studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Presentetions of field studies 2 | presentetions of field studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Evaluation of presentetions | evaluation of presentetions | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Term Exams | Preparing final report | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Term Exams | Preparing final report | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 2 | 10 | 20 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 162 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,48 | ||
ECTS | 6 ECTS |