Information
Code | MMS402 |
Name | Ventilation System |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi ENGİN PINAR |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ENGİN PINAR
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To equip students with the knowledge of basic heating, vantilating and air-conditioning (HVAC) equipments and HVAC technologies to solve applied problems.
Course Content
Introduction to Heating, Vantilating and Air-conditioning (HVAC) systems. Fundementals of Air-conditioning systems. Summer air-conditioning systems. Evaporative, winter and all year air-conditioning systems. Cooling load calculation. Thermal comfort, inside and outside design conditions. Transmission of air in air-conditioning ducts. Design of air-conditioning ducts.
Course Precondition
Yok
Resources
Adana Meslek Yüksek Okulu Yayınları 1 Havalandırma Sistemleri Mehmet Bilgili, Erdoğan Şimsek, Yusuf Polat. 2005.
Notes
Prof. dr. Mehmet BİLGİLİ, Heating, Ventilation and Air Conditioning II Lecture notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows air conditioning and ventilation systems. |
LO02 | Calculates the cooling load. |
LO03 | Uses the psychometric chart. |
LO04 | Recognize refrigeration and vapor compression refrigeration systems. |
LO05 | Selects ventilation devices. |
LO06 | Selects fans, filters, serpentines. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Understanding the fundamentals of Mechanical Engineering | 2 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Being well equipped with knowledge of Mathematics, Science and Basic Engineering | |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Having capability of designing and executing experiments; examining the results and data | |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Being well equipped with various engineering techniques and skills | 2 |
PLO05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Being able to design a system ,a component or a process with taking into consideration the technical, economic, enviromental, sustainability limitations | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ability to analyze the applications on a factory without any help, investigate the problems, formulizing and finding a proper solution for the problems | |
PLO07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ability to design , developing getting ready for use of a product or manufacturing process | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understanding the importance of life-time learning and being updated | 1 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Having advanced speaking and writing English skills | |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Using Computer effectively; for computed aided design, analysis and illustrating | 2 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Being prone to teamwork, well communication with others, adaptability to interdisciplinary teams | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Being aware of the technical and ethical responsibility, being curious and innovative | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to Heating, Vantilating and Air-conditioning (HVAC) systems | Text book, Chapter 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fundementals of Air-conditioning system | Text book, Chapter 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Practical examples of air conditioning system | Text book, Chapter 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | psychometric diagram | Text book, Chapter 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Summer air-conditioning systems | Text book, Chapter 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Evaporative, winter and all year air-conditioning systems | Text book, Chapter 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Identify the Heating Load in a Floor, Heating Load in an Apartment, Pump Pressure | Text book, Chapter 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Writing Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cooling load calculation | Text book, Chapter 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Identify the Heating Load Calculation, Recognize the Heat Loss Through Walls, Roofs, and Glass Area | Text book, Chapter 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Thermal comfort, inside and outside design conditions | Text book, Chapter 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Identify the Heat Loss from Wall below Grade, Heat Loss from Basement below Grade, U Value | Text book, Chapter 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Vantilating, Transmission of air in air-conditioning ducts | Text book, Chapter 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Design of air-conditioning ducts | Text book, Chapter 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ventilation legislation in residential and industrial facilities | Text book, Chapter 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Term Exams | Writing Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Writing Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 15 | 15 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 10 | 10 |
Total Workload (Hour) | 87 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,48 | ||
ECTS | 3 ECTS |