Information
Code | TDE1856 |
Name | Poetry in Ottoman Literature II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to introduce the change and development of the qasida verse in the old Turkish literature in the historical process by using sample texts selected from different centuries and to examine and evaluate the academic articles on the eulogy.
Course Content
In this course, qasida verse and text examples are studied.
Course Precondition
None
Resources
Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Kaplan, Mahmut, Divandan Seslenen Bilge Şair, Öncü Kitap Yay. Ank. 2009; Şentürk, A. Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay.2004; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Şener Demirel, Tâhirül-Mevlevi (Olgun)den Metin Şerhi Örnekleri, Araştırma Yayınları, Ank. 2005.
Notes
Aydemir, Yaşar, Türk Edebiyatında Kaside, Bilig Yaz, S. 22, 2002, s. 133-168; Batislam, H.Dilek (1998), Bağdatlı Ruhînin Mektup Tarzında Yazılmış Bir Kasidesi, Dergâh, C. IX, S. 102-103, s. 14-16; Batislam, H.Dilek, (2011), Divan Şiirinde Arpa, Arpalık ve Necatinin Arpa Kasidesi Ölümünün 500. Yılında Necati Beye Armağan, TDK. Yay. Ankara, s. 9-26; Beyzadeoğlu, Süreyya (1990), Sühan Kasidesi, Dergah, C. I, S. 9, s. 9-11; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tannane Kasidesi, Dergah, C. II, S. 14, s. 10-12; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tayyare Kasidesi, Dergah, C. II, S. 18, s. 8-10; Bilkan, Ali Fuat (1994), Devleti Yiyen Kurtlar (Nabinin bir kasidesine göre 17.Yüzyılda Sadâret makamı), Dergah, C. V, S. 52, s. 10-12; Ceylan, Ömür (2003), Şahkulu Bektaşi Tekkesi şeyhi Mustafa Azbi Baba ve Murgname kasidesi,TUBA, v/c. 27/I, s.229-249; Çavuşoğlu, Mehmed, (1986), Kaside, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. Ankara, s.17-77; Çınar, Bekir, (2007), Geleneğe Direnen Bir Şair ve Şiiri: Cem Sultanın Frengistan Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/4, s. 274-282; Derdiyok, İ.Çetin(1994), Hoca Dehhaninin Kasidesine Tematik Bir Bakış, Yedi İklim, C.8, S.55, s.59-63; Dilçin, Cem (2000), Fuzulinin Kasidelerinin Dua Bölümleri Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1,s.193-203; Dilçin, Cem (2000). Su Kasidesinin Bir Beytindeki Yaygın Yanlış Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1, s. 145-167; Güler, Kadir-Yaşar, Kerim; Divan Şiirinde Caize (Şair-Patron-Hami) İlişkisi Üzerine Değerlendirmeler I-II, (http:// www.akademimakale.com, 16.09.2008); Haksever, H. İbrahim, (2010), Kasidelerde Devlet ve Padişaha Dua, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu (15-16 Mayıs 2009), Adıyaman, Adıyaman Ü. Yayınları, Ankara, s. 349-355; Hakverdioğlu, Metin, (2009), Orijinal Bir Durub-ı Emsal-i Osmani Örneği Mealinin Atasözleri Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/5, s. 198-208; Karadağ, Özay (2000), Gubarinin Kabe Redifli Kasidesi Üzerine Bir İnceleme, Türklük Bilimi Araştırmaları-IX-, s. 249-266; Karavelioğlu, Murat A., (2007), Klasik Türk Edebiyatında Kaside, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S.9, İstanbul, s.253-270. Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi, Dergah, C. I, S. 2, s. 16-18; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-II, Dergah, C. I, S. 3, s. 14-16; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-III, Dergah, C. I, S. 4, s. 14-16; Köksal, M. Fatih (1997), Bir Kaside İki Şair: Nefi- Cevri, Türklük Bilimi Araştırmaları –IV, s. 191-202; Kut, Günay (1989), Veysinin Divanında Bulunmayan Bir Kasidesi Üzerine, TDAY-Belleten 1970, s. 169-178; Mengi, Mine (2010), 18. yüzyıl Kasideciliğine ve Gazelciliğine Değişim Penceresinden Bakış, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.148-162; Mengi, Mine (2010), Kaside Nesiplerindeki Hasbıhaller Üzerine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.130-147.Mermer, Ahmet (1997), Necati Beyin Kasidesi, İlmi Araştırmalar 5, s. 199-218; Pala, İskender, (2001), Kaside mad., DİA, C.24, Diyanet Vakfı Yayınevi, İstanbul; Şengün, Necdet, (2008), Klasik Türk Şiirinde Kalem Kasideleri (Kalemiyyeler), Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 3/4, s. 730-758; Tietze, A., XVI. Asır Türk Şiirinde Gemici Dili Agehi Kasidesi ve Tahmisleri , Türkiyat Mecmuası, c. IX, 1951, s: 113 – 138; Tökel, Dursun Ali, (2005), Türk Cihan Hakimiyeti İdealinin Ve Sosyal Hayatın Önemli Bir vesikası Olarak Kasideler, Milli Eğitim Dergisi, S.166, Yıl: 33, Ankara, s.1-18; Üzgör, Tahir (1998), Klasik Edebiyatımızın Metodolojisi ve Su Kasidesinin İlk Beyti Hakkında Spekülatif Bazı Görüşler, TDED, C. XXVIII, s. 531-545; Üzgör, Tahir (2000), Su Redifli Şiirler ve Fuzulinin Su Kasidesinin Kompozisyonuna Dair, İlmî Araştırmalar 9, s. 239-248; Yavuz, Kemal (1998), Nihaninin Sultan I. Selim Adına Yazdığı Muammalı Kasidesi ve Çözümü, TDED, C. XXVIII, s. 547-583; Yazar, Sadık, (2007), XVII. Asır Şairlerinden Allâme Şeyhi, Divanı Ve Bir Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/3, s. 586-605.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends the definition and history of eulogy. |
LO02 | Recognizes the format properties of the qasida. |
LO03 | Comprehends the types of qasida. |
LO04 | Distinguish the artistic value of the eulogy. |
LO05 | Evaluates the qasidas. |
LO06 | Comprehends the social life in odes. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definition and history of qasida. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Form features of the qasida. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Types of qasida. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | The artistic value of the eulogy. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Presentation of the qasida. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Evaluation of the qasida. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Social life in qasidas. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pen Odes. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Cem Sultan's Frangistan Ode. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Barley Odes and Necati's Barley Ode. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Baki's Sünbül Kasidesi. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | The Letter Ode to Ruhi from Baghdad. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Baghdad Ode by Fuzuli. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Nef'î's Ode to Hotin. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |