TDE1855 Poetry in Ottoman Literature I

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TDE1855
Name Poetry in Ottoman Literature I
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of this course is to introduce the change and development of ghazal verse in old Turkish literature in the historical process by using sample texts selected from different centuries and to examine and evaluate academic articles on ghazal.

Course Content

In this course, examples of ghazal and masnavi are examined.

Course Precondition

None

Resources

Şentürk, Ahmet Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; İpekten, Haluk, Gazel mad., DİA, C.13, Diyanet Vakfı Yayınevi, s.440-442, İstanbul, 1996; Dilçin, Cem, Divan Şiirinde Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. s.78-193, Ankara, 1986; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Pala, İskender, ...Ve Gazel Yeniden (Şiir Şerhleri), Ötüken Yay. İst. 2001.

Notes

Akarca, Döndü, (2006) Nefinin Gazellerinin Mahlas Beyitlerinde Şiir ve Şair, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.2, C. 15, Adana; Akkaya, Hüseyin (2007) Rasih Beyin Üstine Redifli Meşhur Gazelinde İkilemelerin Kullanılışı, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer,s.25-31; Akkaya, Mehmet (1996), Divan Şairlerinin Gazellerinde Harf Tercihleri ve Redif Hususu, İlmi Araştırmalar 3, s.19-24; Alıcı, Lütfi (2003), Süleyman Senih ve Müşterek Gazelleri, İlmi Araştırmalar 15, s. 7-18; Alıcı, Lütfi (2004), Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Tenkit Örnekleri Olarak Yuf Redifli Gazeller, İlmi Araştırmalar 17, s.35-48; Ambros, Edith Gülçin (1996), Osmanlı Gazelinin Uzunluğunda Görülen Gelişmeler: 16. Yüzyılda Durum, TUBA, v/c. 20, s.1-8; Andrews, Walter G., (1980-1986), Osmanlı Gazeli Hakkında Yenilikçi Bir İnceleme, İstanbul Üniversitesi, TDED., S. XXIV-XXV, İstanbul, s.1-21; Arı, Ahmet (2000), Gazelin Beyit Sayısı ve Konusu Hakkında Yeni Bilgiler, TUBA, v(c). 24-III, s.1-5;Arslan, Mustafa (2012) Şeyh Galib İle Keçecizade İzzet Mollanın Gazelleri Arasında Nazire İlişkisi, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7(1) Winter, s.251-282; Aydemir, Yaşar-Halit Çeltik (2003), Gazelde Cinaslı Çift Redif Kullanımı, İlmi Araştırmalar 16, s. 7-17; Bektaş, Ekrem (2009) Kaşki Redifli Gazeller Üzerine Bir Değerlendirme, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, Volume 4(2) Winter, s.133-151; Demirel, Gamze (2001) Neşatinin Bile Redifli Gazeli Üzerinde Bir Tahlil Denemesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.11 S. 2, Elazığ, s.137-146; Gürer, Abdülkadir (1997), Divan Edebiyatında Sürme ve Nailinin Bir Gazeli, Türkoloji, C. XII, S. 1, s. 119-127; Kaplan, Yunus (2010) Nihani (İbrahim Çelebi) Ve Gazelleri, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/4 Fall, s.1271-1303; Kara, Mustafa (1995), Nigar Hanımdan Nilüfere gazel, Dergah, C. VI, S. 67, s. 4-5; Karaköse, Saadet (2004), Divan Şiiri Gazellerinde Tasvir ve Tahkiye, İlmi Araştırmalar 18, s. 45-59; Koç Keskin, Neslihan (2007) Divan Şiirinde Senli Benli Gazeller Üzerine Bir İnceleme, Gazi Türkiyat, S.1, Ankara, s.159-182; Ölmez, Ahmet (2000), Şeyh Galibin Bir Gazelini Şerh, Türklük Bilimi Araştırmaları , S.IX-, s. 317-326; Sefercioğlu, M. Nejat (2008) Meyve Redifli Gazeller, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5 Fall, s.321-344; Tökel, Dursun Ali (2004), Bir Gazeli Rus Biçimciliğiyle Nasıl Çözümleyelim, Dergah, C. XV, S. 173, s. 9-11; Turan, Lokman, (2009), Türk Mesnevi Geleneğinde Gazelin Kullanımı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/7, s. 636-682; Yazar, İlyas, (2009), Necati Beyin Gazellerinde Açan Çiçeklerin Sultanı Gül, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/8, s. 2369-2382; Yıldız, Ayşe, (2009), Klasik Türk Edebiyatında Var İçinde Redifli Şiirler ve Nedimin Var İçinde Redifli Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/6, s. 478-498; Yılmaz, Nuri (1998), Şairin Sesi, Gazelin Gizi: Şiirdeki Lirik Benin Ortaya Çıkışı, Dergah, C. IX, S. 98, s. 3-4; Zavotçu, Gencay (2004), Hayali ve Yahya Beyin Gazellerinde Fuzulinin Etkisi, İlmi Araştırmalar 18, s. 123-134.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends the definition and history of gazelle.
LO02 Comprehends the form and genre features of gazelle.
LO03 Gains information about the importance and subject of gazelle.
LO04 Comprehends the development of gazel in divan literature.
LO05 Comprehends the place of ghazal in Mesnevi tradition.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 3
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 2
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. 4
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature. 4
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge.
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definition and history of ghazal. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Form and genre characteristics of gazelle. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 The importance and subject of gazelle. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 The development of ghazal in divan literature. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Description and narration in ghazal. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 The place of ghazal in the Mesnevi tradition. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Changes in the length of the gazelle. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 An example and examination of ghazals from Necati. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 An example and examination of ghazal from Hayali Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 An example and examination of ghazal from Fuzuli. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 An example and examination of ghazal from Baki. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 An example and examination of ghazals from Şeyhülislam Yahya. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
14 An example and examination of ghazal from Nabi. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 An example and analysis of ghazal from Nedim. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 13.05.2024 09:28