FELS219 Personality Theories

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code FELS219
Name Personality Theories
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

To acquire general knowledge about personality theories.

Course Content

Starting from classical psychoanalysis, all personality theories and models will be covered.

Course Precondition

None

Resources

İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık

Notes

İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines the basic theories of personality
LO02 Explains the basic concepts and principles of personality theories
LO03 Distinguishes the different theories of the personality
LO04 Compares with the different theories in terms of the nature of personality, functioning, origin of personality


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Realizes that problems differ from past to present 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) 3
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Synthesizes different discussions regarding philosophy group education
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. 3
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. 4
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Develops a positive attitude towards lifelong learning. 3
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Independently addresses problems related to people, society and values 2
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to look critically
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses advanced information and communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can access printed and other information sources related to the field 2
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 General introduction Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 S. Freud and the psychoanalytic theory Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Fromm s view on personality Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 C. Jung and analytical psychology Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 A. Adler and individual psychology Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Maslow holistic dynamic theory Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Rogers and self-theory Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Behavioral approach and social learning theory Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 K. Horney and social-cultural psychoanalysis Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 G. Allport and personality traits theory Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Erikson s psychoanalytic ego psychology Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Kohut s self psychology Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Eysenck biological typology Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 General evaluation Reading theoretical section related to subject Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 15 2 30
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 15 2 30
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 3 5 15
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 25 25
Total Workload (Hour) 115
Total Workload / 25 (h) 4,60
ECTS 5 ECTS

Update Time: 18.11.2024 12:08