FELZ216 Modern Psychology Theories

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 4. Semester- 2 National Credit

Information

Code FELZ216
Name Modern Psychology Theories
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 4. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

Recognition, comprehension, comparison of the currents in the history of psychology.

Course Content

Within the scope of this course, it is aimed to examine the schools of psychology from the past to the present day.

Course Precondition

None

Resources

Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006

Notes

Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Describes contemporary psychological theories (e.g., cognitive, humanistic, behavioral, biological, evolutionary).
LO02 Explains the basic principles of psychological theories.
LO03 Explains the historical development of contemporary psychological theories and their relationship with classical approaches.
LO04 Explains the basic concepts of cognitive psychology (perception, attention, memory, problem solving).
LO05 Explains the basic principles of humanistic psychology (free will, self-actualization, human potential).
LO06 Explains the basic concepts of positive psychology (happiness, well-being, resilience, strengths).
LO07 Compares the common aspects and differences of contemporary psychological theories.
LO08 Explains how contemporary psychological theories are used in current research and practice (education, health, business, etc.).


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Realizes that problems differ from past to present 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) 2
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines 3
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Synthesizes different discussions regarding philosophy group education
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. 2
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility.
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Develops a positive attitude towards lifelong learning. 4
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Independently addresses problems related to people, society and values
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to look critically 1
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses advanced information and communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can access printed and other information sources related to the field
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues 1
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Thinking about Modern Perspectives of psychology, general discussion Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Experimental psychology, modern psychology Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Instructuralism Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Functionalism Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Applied Psychology Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Behaviorism I Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Behaviorism II Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gestalt Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Psychoanalysis Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Freud, Jung Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Adler, Horney Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Cognitive Psychology Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Comparing the perspectives of psychology Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Evaluation Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 1 14
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 9 9
Final Exam 1 13 13
Total Workload (Hour) 64
Total Workload / 25 (h) 2,56
ECTS 3 ECTS

Update Time: 11.12.2024 11:10