Information
Code | İHH501 |
Name | Basic Concepts in Nursing (Z) |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
.Providing information for physical, social and psychological development for holistic and humanistic approach in nursing care by examining the basic concepts and approaches which are in the scope of nursing science.
Course Content
.Human, Health, Disease, Environment, Nursing, Homeostasis, Stress, Midterm Exam, Anxiety, Anger Pain, Suffering, Self Concept.
Course Precondition
none
Resources
.1-Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Edition, Mosby Company, Canada, 2009. 2-Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Basic Nursing, 7th Edition, Mosby Company, 2011. 3-Potter PA, Perry AG. Clinical Nursing Skills and Techniques, 7 th Ed. Mosby yayıncılık, 2010. 4-Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 1999. 5- Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 10 th ed. J.M. Black. 2013. 6-Akbayrak N, İlhan S.E., Albayrak A, Ançel G. Hemşirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık:Ankara 2007. 7-Ay, FA.Temel Hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık: İstanbul 2008. 8-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları 9-Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10-Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 11- Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 2008. 12- Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 13- Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 14- Uysal N, Çakırcalı E. (Ed).Hemşielik Esasları İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. Baskıdan Çeviri. Palme Matbaacılık, İzmir, 2015. 15- White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004. 16- Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 17- Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991. 18- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara, 2004. 19-Seviğ Ü,Tanrıverdi G. (Ed). Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp kitapevi, 2011. 20- Aştı TA, Karadağ A. (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Özyurt Matbaacılık: Adana, 2011.
Notes
Lecture notes, assignments, presentations, lectures
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | 1. To know the basic concepts within the scope of nursing science |
LO02 | 2. To know the approaches related to the basic concepts |
LO03 | 3. To be able to analyze the relationship between the basic concepts of nursing |
LO04 | 4. To be able to apply the knowledge of the basic concepts in nursing care |
LO05 | 5. To know the use of basic concepts in nursing models and theories |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Belirsiz | Utilizes evidence-based nursing care in nursing practice | 5 |
PLO02 | Belirsiz | Uses new approaches in nursing to solve the problems of healthy and sick individuals. | 4 |
PLO03 | Belirsiz | She/he uses the basic knowledge gained from different disciplines and her own field in the fields of application and evaluates the service she provides. | 2 |
PLO04 | Belirsiz | Reflects the results obtained from the research to nursing practices. | |
PLO05 | Belirsiz | Can provide interdisciplinary communication and cooperation. | 3 |
PLO06 | Belirsiz | Approaches nursing practices with a critical eye. | 3 |
PLO07 | Belirsiz | Develops an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific research and publications. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | introduction to the course | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Human, Loneliness | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Health, Professionalism | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Illness, Loss And Death, Grieving Process | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Environment, sensory deprivation and sensory overload | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Nursing, strength and weakness | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Homeostasis, Addictive | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Studying all the subjects of the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Stress, Independence | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Anxiety, Guilt | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Self Concept | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Anger, Autonomy | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hope ve hopelessness | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | suffering and management | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Pain and its management | Reading relevant literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Course Evaluation | Reading all the topics of the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Studying all the subjects of the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |