İHH501 Basic Concepts in Nursing (Z)

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İHH501
Name Basic Concepts in Nursing (Z)
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

.Providing information for physical, social and psychological development for holistic and humanistic approach in nursing care by examining the basic concepts and approaches which are in the scope of nursing science.

Course Content

.Human, Health, Disease, Environment, Nursing, Homeostasis, Stress, Midterm Exam, Anxiety, Anger Pain, Suffering, Self Concept.

Course Precondition

none

Resources

.1-Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Edition, Mosby Company, Canada, 2009. 2-Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Basic Nursing, 7th Edition, Mosby Company, 2011. 3-Potter PA, Perry AG. Clinical Nursing Skills and Techniques, 7 th Ed. Mosby yayıncılık, 2010. 4-Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 1999. 5- Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 10 th ed. J.M. Black. 2013. 6-Akbayrak N, İlhan S.E., Albayrak A, Ançel G. Hemşirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık:Ankara 2007. 7-Ay, FA.Temel Hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık: İstanbul 2008. 8-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları 9-Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10-Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 11- Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 2008. 12- Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 13- Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 14- Uysal N, Çakırcalı E. (Ed).Hemşielik Esasları İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. Baskıdan Çeviri. Palme Matbaacılık, İzmir, 2015. 15- White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004. 16- Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 17- Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991. 18- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara, 2004. 19-Seviğ Ü,Tanrıverdi G. (Ed). Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp kitapevi, 2011. 20- Aştı TA, Karadağ A. (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Özyurt Matbaacılık: Adana, 2011.

Notes

Lecture notes, assignments, presentations, lectures


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 1. To know the basic concepts within the scope of nursing science
LO02 2. To know the approaches related to the basic concepts
LO03 3. To be able to analyze the relationship between the basic concepts of nursing
LO04 4. To be able to apply the knowledge of the basic concepts in nursing care
LO05 5. To know the use of basic concepts in nursing models and theories


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Utilizes evidence-based nursing care in nursing practice 5
PLO02 Belirsiz Uses new approaches in nursing to solve the problems of healthy and sick individuals. 4
PLO03 Belirsiz She/he uses the basic knowledge gained from different disciplines and her own field in the fields of application and evaluates the service she provides. 2
PLO04 Belirsiz Reflects the results obtained from the research to nursing practices.
PLO05 Belirsiz Can provide interdisciplinary communication and cooperation. 3
PLO06 Belirsiz Approaches nursing practices with a critical eye. 3
PLO07 Belirsiz Develops an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific research and publications.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 introduction to the course Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Human, Loneliness Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Health, Professionalism Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Illness, Loss And Death, Grieving Process Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Environment, sensory deprivation and sensory overload Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Nursing, strength and weakness Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Homeostasis, Addictive Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Studying all the subjects of the course Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Stress, Independence Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Anxiety, Guilt Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Self Concept Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Anger, Autonomy Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hope ve hopelessness Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 suffering and management Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Pain and its management Reading relevant literature Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Course Evaluation Reading all the topics of the course Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Studying all the subjects of the course Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS

Update Time: 01.10.2024 02:43