Information
Code | İTS827 |
Name | 18th and 19th Century Ottoman Book Arts |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
18. and 19th centuries in the Ottoman state in the Ottoman Empire prepared within the printed and handwritten books to recognise the arts
Course Content
18. and 19th century manuscript and printed books prepared in the arts applied
Course Precondition
none
Resources
Azade Akar - Cahide Keskiner, Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif. İstanbul: Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, 1978; Jale Baysal, Müteferrika’dan Birinci Meşrutiyete Kadar Osmanlı Türklerinin Bastıkları Kitaplar. İstanbul: İstanbul Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1968; Osman Ersoy, Türkiye’ye Matbaanın Girişi ve İlk Basılan Eserler. Ankara: Güven Basımevi, 1959; Alpay Kabacalı, Türk Kitap Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi, 1989.
Notes
Mine Esiner Özen, Yazma Kitap Sanatları Sözlüğü. İstanbul: İ.Ü. Fen Fakültesi Döner Sermaye işletmesi Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi, 1985; Orhan Öcal, Kitabın Evrimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1971.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognise the arts applied in the manuscript |
LO02 | Knows the history of the printing press and the introduction of the printing press in the Ottoman Empire |
LO03 | Learns the process of transition from manuscript to printed work |
LO04 | Can compare manuscript and printed work from an artistic point of view |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 3 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective | 2 |
PLO03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. | 3 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. | 1 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level. | 2 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them | 2 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 2 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The history of the book and the first book examples | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | First printing techniques | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Invention and first examples of modern printing press | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Discussions on the arrival and delay of printing technology in the Ottoman Empire | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | The invention of lithography and its introduction to the Ottoman Empire | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | The use of pictures in the first printed books | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Examples of illumination art in the first printed books | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Binding art in the first printed books | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Marbles on the bindings of the first printed books | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Comparison of the illustrations of printed and manuscript books prepared in the same period | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Comparison of printed and manuscript books prepared in the same period in terms of illumination art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Comparison of printed and manuscript books prepared in the same period in terms of binding art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | First printed mushafs in the Ottoman Empire | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | First mushafs printed in Europe | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |