Information
Code | TBS106 |
Name | Information and Communication Technology |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 2-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
To learn the hardware and software parts of the computer and to be able to understand MS office word programs.
Course Content
Advanced MS Word, computer hardware and computer protection from malicious programs
Course Precondition
None
Resources
Unpublished lecture notes
Notes
Office programs
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the computer hardware. |
LO02 | Recognizes and personalizes the Windows operating system. |
LO03 | Changes the page layout of the document created in the MS Word application program as desired, makes the listing operations, makes applications, and performs unique customizations in MS Word. |
LO04 | It protects the computer against malicious programs by using various software. |
LO05 | It changes the page layout of the document it creates in the Excel application program, makes listings, makes references, and performs its own customizations. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5 | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic Concepts and Operation Structure in Computer, Input and Output Units | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Software and Hardware Concepts, Software Types, File and Folder Concept, Capacity Measurement Units, Introduction and Features of Internal and External Hardware Units, | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Introduction and Application of the Keyboard, Position of Fingers on the Keyboard and Stroke Technique | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Microsoft Windows Operating System Usage (Desktop screen, icons, taskbar, Shortcut operations, Start Menu, File and Folder Operations, Program Setup, Control Panel Features, Computer Maintenance (System Tools) | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Introduction to the Word Processing Program and Introduction of the Features of the Word Processing Program, Text Processing, Settings and Editing of Pages and Paragraphs | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Table Processing in Word Processing Program, Adding Pictures and Figures in Word Processing Programs | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Using SmartArt in Word Processing Program, Adding Graphics, Adding Footer and Header, Using Footnotes | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Introduction to Electronic Spreadsheet Program. (Cell, Area, Basic Mathematical Operations, Graphics) | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Formulas and Functions in Electronic Spreadsheet Program | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Preparing the Presentation. | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | What is the Internet Internet Browser Types and Usage. Electronic mail acquisition, use and management. (CC and BCC concepts should be mentioned) Newsgroups / Membership and Use of Forums | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Viruses, Safe Internet Usage, Web Page Extensions (gov, edu, com etc.), Considerations in Banking Transactions, What is Electronic Commerce How to shop from e-commerce sites | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | E-GOVERNMENT Operations (Insurance transactions, License plate inquiry, Correspondence and Application Types, Court Records, etc.) What is Web-Based Learning How to Use Open Course Materials in Universities. | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Online Resume Preparation and Job Application on Human Resources Web Site. How Safe and Ethical Communication Should Be in Social Networks and Social Networks | researching and reading the topic from the internet and resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 2 | 2 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 111 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,44 | ||
ECTS | 4 ECTS |