Information
Code | ABL582 |
Name | Introduction To Research Methods and Statistical Analysis in Forensic Sciences |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Learning basic concepts, predictive statistical techniques and research techniques in Biostatistics
Course Content
Descriptive statistics, research methods,sampling design, chi-squre, t-test, correlation, regression and ANOVA statistics and summarizing findings using tables and graphics will be presented.
Course Precondition
none
Resources
Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (YENİLENMİŞ 7.BASIM) Vildan Sümbüloğlu Kadir Sümbüloğlu
Notes
Statistical Methods in Medical Research, 4th Edition Peter Armitage, Geoffrey Berry, J. N. S. Matthews ISBN: 978-0-632-05257-8 November 2001 Wiley-Blackwell 832 Pages
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Reach scientific knowledge and to be able to follow literature |
LO02 | Evaluate critically acquired knowledge and skills |
LO03 | Develops solutions based on evidence and research in the field |
LO04 | Have conceptual and practical knowledge about planning, stages, concluding and presentation of scientific research |
LO05 | Make decision ethically during a research on a related topic about health at all stages |
LO06 | Share scientific ideas and solutions to problems in written form and orally |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows current concepts in the field of Forensic Sciences. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the relations between the areas of Forensic Sciences. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the concept of expertise and forensic procedural approach. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the statistical methods that are frequently used in studies in the field of Forensic Sciences. | 5 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows crime scene investigation and evidence collection procedures | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge gained in the field by integrating it with the knowledge from different disciplines. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses statistical software that is frequently used in the field of Forensic Sciences. | 5 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the knowledge and research methods obtained in the field in solving forensic cases. | 3 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Takes responsibility by participating in teamwork | 3 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops solutions for solving complex problems that may be encountered in the field of Forensic Sciences. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can lead in certain challenging Forensic circumstances include interdisciplinary ones. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Follow the scientific meetings and researches in forensic area. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Discusses current developments and studies with different groups in written, oral and visual formats. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses current developments, information and practices in Forensic Sciences for the benefit of society. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | İntroduction to statistics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Research Methods and writing technique | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Descriptive statistics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | Descriptive statistics mean, frequency and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Differences among groups | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Differences among groups II | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Differences among groups hypothesis testing and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Mid-Term Exam | none | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Correlation | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Analysis of variance | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Analysis of variance and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Linear regression | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Logistic regression | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Regression and homework | reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Summarizing Findings with Tables and graphs | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Term Exams | none | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Term Exams | none | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 3 | 3 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 125 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,00 | ||
ECTS | 5 ECTS |