Information
Code | FİZ519 |
Name | Basic physiology: hematology and immunity |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To learn plasma proteins and their functions. To learn hematopoiesis and involved cytokines. To learn Erythropoiesis. To learn leukocytes and their functions. To learn the functions of T and B lymphocytes. To learn platelets, hemostasis and fibrinolytic system.
Course Content
1. Plasma proteins 2. Hematopoiesis and cytokines 3. Erythropoiesis 4. Erythropoiesis 5. Lökositler ve işlevleri 6. Doğal ve kazanılmış bağışıklık 7. T lymphocytes 8. Mid-Term Exam 9. B lymphocytes 10. Immunoglobulins 11. Complement system 12. Hypersensitivity reactions 13. Platelets 14. Hemostasis 15. Fibrinolytic system 16. Term Exams
Course Precondition
Have taken basic physiology lessons
Resources
Guyton's Physiology
Notes
Human Physiology,Ed.Erdal AĞAR
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Interprets the functions of plasma proteins |
LO02 | Understands erythropoietic process and erythrocyte functions |
LO03 | Understands leukocytes and their functions |
LO04 | Understands the functions of lymphocytes |
LO05 | Interprets hemostasis and fibrinolytic system |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the basic information about the field | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Performs a scientific study on its own | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interprets the results of the performed scientific study | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Make a report of the scientific study results | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Works in the laboratory and conducts research | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Have analytical thinking mechanism related to the field | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Achieves reliable information | 3 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Creates and writes a research project | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Works according to ethical values and conducts research | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Systematically conveys the theoretical knowledge to the audience | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Transfers the information effectively to the public | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have the scientific thinking systematic about the profession | 1 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Plasma proteins | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hematopoiesis and cytokines | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Erythropoietin | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erythropoiesis | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Leukocytes and their functions | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Natural and acquired immunity | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | T lymphocytes | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | B lymphocytes | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Immunoglobulins | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Complement system | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hypersensitivity reactions | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Platelets | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemostasis | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Fibrinolytic system | Reading from the source book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |