Information
Code | SHS132 |
Name | Environmental Health |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. Burak METE |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
At the end of spring semester students will gain knowledge about the basic issues of environmental health services and environmental health work in disaster.
Course Content
Environmental health work in disaster with basic environmental health studies.
Course Precondition
None
Resources
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008.<br>"
Notes
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Definitions of environment and preventive medicine, control of drinking and potable water, food control, waste control, vector control, residential health, control of air pollution, noise control, industrial hygiene, environmental health work in disaster |
LO02 | Explains drinking and using water control |
LO03 | Explain the control of food |
LO04 | Explain the control of the waste |
LO05 | Explain the control of vectors |
LO06 | Explosion of air pollution control |
LO07 | Explain the noise control |
LO08 | Describes industrial hygiene |
LO09 | Sorts of environmental health studies in disasters |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basic structure and function of human mouth-teeth. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lists the basic features of applications to the mouth region. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describe basic information about disinfection, sterilization and hygiene | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the tools and equipment used in the clinic. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses information about tool maintenance and protection | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Counts the preparation steps of the unit before the examination and treatment of the patient. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Applies four-handed the work rules. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares the study area by using basic knowledge and skills related to the applications. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It provides sterilization and disinfection of used tools. | 5 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It will follow the patient's appointment. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares the work area and patient before application. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It assists the dentist in a way that allows the dentist to perform four-handed work. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepare the materials used during dental treatments. It makes disinfection and sterilization of the instruments used. | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Patient fills appointment, follow-up and laboratory forms. Controls materials relating to the patient and transmit them to the laboratory expert | |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It is a periodic calibration and maintenance of instruments used and provides the most efficient way to work. | |
PLO16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It determines the shortcomings of clinical and requests for materials required. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Provides the most appropriate and fast coordination between patient and physician when necessary. | |
PLO18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | After graduation, he / she critically evaluates the information he / she learned with his / her own knowledge. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Professional and colleagues as having ethical responsibility, communicates with healthy patients and physicians will use the qualification to follow developments in the field and at least one foreign language to communicate with colleagues. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Take measures relating to health and safety in the work environment. Follows the technological developments. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definitions of environment and preventive medicine | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Control of drinking and potable water-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Control of drinking and potable water-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Food control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Waste control-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Waste control-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Vector control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Midterm exam | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Control of air pollution-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Control of air pollution-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Noise control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Industrial hygiene | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Environmental health work in disaster-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Environmental health work in disaster-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |