Information
Course Goal / Objective
The aim of this lesson to introduce the important mesnevis like İlâhî-nâme, Hayrâbâd, Hüsn ü Aşk and their analysis. To learn kinds of mesnevi, their comparisons. To gain an ability of reading and understanding of mesnevis.
Course Content
Reading and examining certain masnavis, comparing them with each other and evaluating them, constitute the content of this course.
Course Precondition
None
Resources
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
Notes
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Reads Turkish texts in Arabic letters from the Ottoman period. |
LO02 | They can easily read poems specific to Classical Turkish literature in aruz meter. |
LO03 | Examines the kinds of mesnevis with it´s examles in Turkish literature. |
LO04 | Compares the mesnevis to narrative types of today. |
LO05 | Evaluates Hüsn ü Aşk masnavi from a literary perspective. |
LO06 | Compares the old narrations and new narrations |
LO07 | Reads the Hüsn ü Aşk mesnevi. |
LO08 | Examines masnavis written on different subjects. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature using scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes linguistic and literary materials using comparative methods. | |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Engages in literary text analysis either independently or collaboratively. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Refers to primary sources relevant to Turkish Language and Literature. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Reads scholarly articles related to Turkish Language and Literature and produces texts employing scientific methodologies. | 4 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Applies acquired knowledge and skills to critically engage with literary texts. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the theoretical foundations of the relationship between literature, language, and culture. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Conducts interdisciplinary studies. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Communicates findings derived from linguistic and literary methodologies through oral and visual presentations. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Establishes written and verbal communication by using Turkish effectively. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with the principles of academic honesty with his/her critical and creative thinking ability. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops the basic knowledge and skills that may be necessary during his /her life. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Contributes to the development of Turkology by producing solutions to its problems. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the position and significance of Turkish Language and Literature among the world’s languages and literatures. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses appropriate methods and techniques for the development of reading, listening, speaking, fluent, and aesthetic writing skills. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Continuously improves oneself by identifying educational needs in scientific, cultural, artistic, and social fields in line with professional development as well as personal interests and talents. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Kins of mesnevi (İlâhî-nâme; Hayrâbâd; Hüsn ü Aşk, annonce of reading) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Religious-sufic mesnevis (Practice on shape characteristics of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | (Practice on Combination shape of Hüsn ü Aşk mesnevi) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Didactic mesnevis (Practice on entry part of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | (Practice on subject of Hüsn ü Aşk mesnevi) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Love mesnevis (Practice on Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | (Practice on the ending part of Hüsn ü Aşk mesnevi) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Reading Sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fight mesnevis (Practice on the acts of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | (Practice on the characters of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | City and social subjects in mesnevis (Practice on the time of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Şehrengiz, (Practice on the motifs of Hüsn ü Aşk mesnevi) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Hicviyye, (Practice on the titles of Hüsn ü Aşk mesnevi) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | (Language and expression, practice on Hüsn ü Aşk mesnevi I ) | T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | (Language and expression, practice on Hüsn ü Aşk mesnevi II ) | T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Reading Sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading Sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |