Information
Code | ARY714 |
Name | Political History of Anatolia in the 2nd Millennium BC |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
In this course, it is aimed to teach the political history and geography of Ancient Anatolia.
Course Content
The content of the course consists of the historical geography of Ancient Anatolia.
Course Precondition
none
Resources
A.Ünal, Hititler Devrinde Anadolu I, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, Eski Anadolu Uygarlıkları Dizisi : 7, İstanbul 2002.
Notes
del Monte-J.Tischler, Die Orts- und Gewessenamen der hethitischen Texte, Reportaire Geographique des Textes Cuneiformes, Band 6, Wiesbaden 1978.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the ancient Anatolian historical geography. |
LO02 | Analyze the cities in the Hittite State. |
LO03 | Evaluates the Telepinu edict. |
LO04 | Analyze the Hittite kings. |
LO05 | Explain the expeditions of the Hittite kings. |
LO06 | Analyzes Hittite laws. |
LO07 | Explains the tablets found in Kayseri Kültepe. |
LO08 | B.C. Explain the Anatolian peoples in the 2nd millennium. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | 5 |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | 2 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | 3 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Hittites taking place on the stage of history in Anatolia | Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | B.C. Anatolian peoples in the 2nd millennium | Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | The expansion policy of the Hittites | Alp, S., 1964, “Eski Anadolu Yazısının Menşeleri”, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Hittite period of great kingdom | Demiriş, B., Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 4, İstanbul, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | The actions of the Hittite kings | Streck, M.P. 2005, Sprachen des alten Orients, Darmstadt, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Hittite law | Hecker, K., 1996, “Zur Herkunft der hethhitischen Keilschrift”, Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and Hurrians, Richard F.S. Starr Memorial Volume, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Hammurabi law | Hoffner, A.-Melchert, C., 2008, A Grammar of the Hittite Language, Eisenbrauns, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | midterm | midterm | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pankush assembly in the Hittites | www.hethiter.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Freemen and slaves in the Hittites | www.hethiter.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Telepinu edict | Boğazköy Rehber Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | II. Murşili's annals | www.hethiter.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Capital Bogazkoy (Hattusa) | Özcan Şimşek, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı, Ankara, 2007 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Kingdom and Queen titles in Hittites | Ünal, Ahmet. Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Mesopotamian laws | Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Final exams | Final exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Exams | Final exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |