Information
Code | BED546 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To teach qualitative methods of accessing accurate data by providing students with the necessary tools to measure the world around them.
Course Content
To better understand the concept of qualitative and quantitative data, observe examples of specific datasets and how they can be described.
Course Precondition
none
Resources
RAŞTIRMA TASARIMI - Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları / RESEARCH DESIGNJohn W. Creswell, J. David CreswellQualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
Notes
Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. Edam.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Student learns qualitative methods |
LO02 | Develop the ability to use qualitative methods in sports science research. |
LO03 | Scientific research skills increase |
LO04 | Students learn scientific analysis techniques |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student applies methods and techniques in the field of physical education and sports. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student analyzes and evaluates the data. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student acquires basic professional knowledge | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student follows the literature on physical education and sports at national and international level. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student makes original studies in the field of physical education and sports. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student produces solutions for the shortcomings in the field. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student collects, analyzes, interprets and publishes the data related to physical education and sports within the framework of social, scientific and ethical values. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students gain the ability to work in interdisciplinary fields. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student uses knowledge in practice. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students gain the ability to follow information in the field by using foreign language. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student adheres to ethical principles. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | The student gains basic knowledge about the field of learning. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | introduce course | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | what is qualitative research? | Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. EĞİTİM YAYINEVİ. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Topics in qualitative research | Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 226. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | sport in qualitative research | Canan, K. O. C. A. (2017). Spor bilimlerinde nitel araştırma yaklaşımı. Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 30-48. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Qualitative in sport sciences | Aksakal, N., & KIRKAYA, İ. (2013). Gömülü teori: spor bilimlerinde kullanılabilirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-10. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Qualitative in sport sciences1 | Özdemir, A. (2021). Beden eğitimi ve spor alanında yapılmış nitel çalışmaların incelenmesi: Bir meta-sentez çalışması (Master's thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü). | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Content analysis | Atalay, A. (2017). TÜRKİYE'DE SPOR YÖNETİMİ ARAŞTIRMALARINDAKİ EĞİLİMLER: BİR İÇERİK ANALİZİ. Electronic Turkish Studies, 12(29). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | content analysis. | Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Siyasal kitabevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Semiotic | CÖMERT, E., & ALEMDAR, U. Spor Taraftarlarının Sosyal Sorumluluk Algılarına İlişkin Bir Derleme. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 37-43. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | interview analysis. | Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Method in qualitative research | Çelik, H., Baykal, N. B., & Memur, H. N. K. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 379-406. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Problems in qualitative research | BALTACI, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Problems in qualitative research. | Tekindal, M., & Şerife, U. Ğ. U. Z. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | presantation | CÖMERT, E., & ALEMDAR, U. Spor Taraftarlarının Sosyal Sorumluluk Algılarına İlişkin Bir Derleme. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 37-43. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Term Exams | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 12 | 12 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 126 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,04 | ||
ECTS | 5 ECTS |