Information
Code | ADE750 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi İLKER ÇÖLTÜ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Children's literature cooperates between disciplines and this is an inevitable requirement for the child to be able to apply the knowledge acquired in the education system to his/her life and to be educated. Children should be brought together one-to-one with contemporary literature products and authors emerging with changing living conditions and an interactive communication should be ensured.
Course Content
Çocuk edebiyatının yazma becerisi aracılığı ile yabancı dil öğrenimine katkısı nedir? Çocuk edebiyatı çeviri metinlerinin irdelenmesi ile dil öğrenimine katkısı nedir? Basın yayın organları aracılığı ile çocuk ve gençlik edebiyatının tarihi, konu içerikleri nedir? İşlevsel tarihin yönleri: Çocuk edebiyatında metinleri kullanmanın farklı yolları nedir? Medya kültürleri, değişim ve medya eleştirisi--Medya çağında çocuk edebiyatı ktap incelemesine art zamanlı bakış. Dijital çağda çocuk ve gençlik edebiyatı eserleri basın yayın araçları yardımı ile nasıl okunur? Çocuk yazın türleri ve içerikleri üzerine tartışmalar. Çocuk yazın türleri ve içerikleri üzerine tartışmalar. Çocuk dergileri (konu ve temalar/ özel ve resmi dergiler) // Çocuk kitapları (fantastik-macera vb.). Çocuk edebiyatı yayıncılığı ve yayıncılık ilkeleri (hangi yayınevinin çocuk dizi var?) Almanya ve Türkiye’de en üretken yazarlar (mesleki formasyonları ve dünya görüşleri yorumlanarak). Çocuk edebiyatı ve Masallar. Masallarda şiddet ve korku izleklerinin tartışılması. Çocuk edebiyatı ve toplumsal cinsiyet -Çocuk edebiyatı ve felsefe- Çocuk edebiyatı ve şiir. En çok okunan eserler (türler arası dağılım ve işlenen temalar yorumlanarak) Çocuk edebiyatında Şiir: -Şiir Dil ve edebiyat eğitiminde en az kullanılan türdür, neden?
Course Precondition
No prerequisites
Resources
Notes of the lecturer
Notes
Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Kaminski, W. (1998). Einführung in die Kinder und Jugendliteratur. München: Juventa Brunken, O. (1990). Geschichte der Deutschen Kinder und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands the criteria for evaluating children's books. |
LO02 | Evaluates Children's Books at All Levels |
LO03 | Evaluate the contribution of children's literature genres to child development. |
LO04 | Recognises the developmental characteristics of children. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains scientific research methods. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learns how to compile information with scientific methods. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to evaluate and interpret information according to scientific rules. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Acquire scientific article writing techniques. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains theoretical and practical knowledge of the field at a professional level. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analyzes foreign language policy and practices at national and international level. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Performs the study required for expertise in their field independently. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Conducts the studies in the field within the framework of lifelong learning. | |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Effectively uses information and communication technologies related to German language education. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the ethical values in science. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses German language education and knowledge in different fields by associating them. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The contribution of fable type children's literature to child development | Exemplifies what kind of fable is | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Types of Children's Literature and Contribution to Child Development 2 | Know the types of children's literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Translation | Knows what translation is in language learning and literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Works of children's literature brought into our language through translation | Know the literature enriched with translation | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
5 | Criticism of translations in the field of children's literature | Criticise translations that do not conform to the original | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma |
6 | Values education | Knows the importance of values education for children | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Providing values education through children's literature | Exemplifies the importance of values education | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | The subjects in the works through children's literature and the contribution of these subjects to the child's development and role modelling | Lecture - Question / Answer | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Rol Oynama |
10 | Character and Characteristics in Children's Literature | Can know the characters in literary works | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Children's magazine | Knows what is children's magazine publishing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Development of children's magazine publishing in the world | Exemplifies the development of children's magazine in the world | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Development of children's magazine in Turkey | Know the development of children's magazine | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Psycho-social characteristics of the child | Know the psychological characteristics of the individual | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Psycho-social characteristics of the individual in the first youth | Understand the psychological and sociological characteristics of young people in the first youth | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Psycho-Social Characteristics of Youth | Understands the psychological structure of youth | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 3 | 45 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 2 | 30 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 14 | 4 | 56 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 4 | 4 |
Final Exam | 1 | 8 | 8 |
Total Workload (Hour) | 143 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,72 | ||
ECTS | 6 ECTS |