Information
Code | TDE753 |
Name | Commentary on Divan Literature I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to introduce classical and modern commentary methods, text commentaries belonging to the period of divan literature and the characteristics of commentaries made after the period of divan literature.
Course Content
In this course, the subjects of the commentary in Old Turkish Literature, the definition, scope, historical development of the commentary, classical and modern commentary methods, text commentaries belonging to the period of divan literature and the introduction of the characteristics of the commentaries made after the period of divan literature are covered.
Course Precondition
None
Resources
Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Şerh, Cem Dilçin Anısına, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/6, Fall 2009; Abdulhakim Koçin, Divan Şiirine Bir Yaklaşım Denemesi, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, İst., s.60-66.
Notes
Ahmet Atilla Şentürk, Ali Nihad Tarlanın Fuzuli Divanı Şerhine Dair, Bir Dergisi, S.3, 1995, s.261-275; Ali Nihat Tarlan, Metinler Şerhine Dair, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981, s. 191-202; Atabey KILIÇ, Altıparmak Mehmed Efendi ve Şerh-i Telhis-i Miftahında Şerh Metodu, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 332-339; Atabey KILIÇ, Geleneksel Şerh ve Modern Metin İncelemelerine Eleştirel Bir Bakış: Metotlar, Çalışmalar, Beklentiler, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 326-334; Azmi Bilgin, Eski Türk Edebiyatında Şerh, Kayseri Yöresi, Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni(12-13 Nisan 2001), Bildiriler C.I, Kayseri 2001, s.169-173; Bilal ELBİR, Sururinin Şerh-i Şebistan-ı Hayalindeki Şerh Metodu ve Hurufilik Yansımaları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 212-229; Dursun Ali Tökel, Ontolojik Analiz Metodu ve Bu Metodun Bakinin Bir Gazeline Uygulanışı, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, s.53-59; Hakan Yekbaş, Metin şerhi Geleneği Çerçevesinde Şarihlerin Divan Şiirine Yaklaşımları, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.23, Bahar 2008, Konya, s.189-217; İbrahim Halil TUĞLUK, Metin Şerhi İçin Gerekli Bir Kaynak: Resimli Mazmunlar Sözlüğü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009,s. 427-441; İsmail GÜLEÇ, Dağılmış İncileri Toplamaya Yardım Etmek: Şerh Tasnifi Meselesine Küçük Bir Katkı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 213-230; İsmail Hakkı AKSOYAK, Şerh Kitapları George Prioru Tanır mı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 13-21; M. A. Yekta Saraç, Şerhler, Türk Edebiyatı Tarihi, KB. Yay., C.II, İst., 2007, s. 121-132; Mustafa Erdoğan, Edebiyatımızda Şerh Geleneğine Genel Bir Bakış, Celal Bayar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.I, Manisa 1997, s.286-293; Ömür Ceylan, Edebi Şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufi Şiir Şerhleri, Türkler Ansiklopedisi, C.V, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.891-895.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends the definition, scope and historical development of commentary. |
LO02 | Comprehends the reasons and function of the commentary. |
LO03 | Recognizes the methods of annotation. |
LO04 | Recognize the commentaries in Divan Literature and the commentaries today. |
LO05 | Comprehends the traditional commentary method and its features. |
LO06 | Comprehends the modern annotation method and its features. |
LO07 | Interprets the approaches of commentators to divan poetry within the framework of text commentary tradition. |
LO08 | Evaluates the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Commentary, definition, scope and historical development of commentary. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | The reasons and function of the comment. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Annotation methods. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | An overview of the annotation tradition. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Commentary books. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Commentary classifications. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Commentaries in Divan Literature. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Today's annotations. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
10 | Traditional annotation method and its properties. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Modern annotation method and its features. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Approaches of commentators to divan poetry within the framework of text commentary tradition. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Studies that include new opinions and suggestions about text commentary. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Evaluation of the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Evaluation of the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |