Information
Code | MK0035 |
Name | Mathematical Softwares in Mechanical Engineering |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | İngilizce |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
This lecture firstly helps students to understand Mathematica programming better and take advantage of the possibilities it offers. Secondly, it can serve as a tool of "experimental programming", especially useful in projects where some non-trivial computations/research have to accompany programming.
Course Content
Introduction Elementary Operations Lists, Rules, Patterns and Functions Functions on Lists Functional Programming Writing Efficient Programs (Some Techniques and Applications)
Course Precondition
none
Resources
Lecture Notes
Notes
Lecture Notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To understand the fundaments of procedural and functional programming |
LO02 | To dominate Mathematica data types and structure; |
LO03 | To be able to set up simple engineering problems such that they can be solved and visualized using basic codes in Mathematica languages; |
LO04 | To be ready to use advanced coding in Mathematica in their subsequent studies |
LO05 | To Understand and apply basic programming techniques and paradigms |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands and applies basic sciences, mathematics and engineering sciences at a high level. | 5 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | He/she has extensive and in-depth knowledge, including the latest developments in his/her field. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They reach the latest information in a field and have a high level of proficiency in the methods and skills necessary to comprehend and research them. | 3 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | They carry out a comprehensive study that brings innovation to science and technology, develops a new scientific method or technological product/process, or applies a known method to a new field. | 4 |
PLO05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Independently perceives, designs, implements and concludes an original research process; manages this process. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Contributes to the science and technology literature by publishing the outputs of its academic studies in respected academic environments. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evaluates scientific, technological, social and cultural developments and conveys them to the society with the awareness of scientific impartiality and ethical responsibility. | |
PLO08 | Belirsiz | Performs critical analysis, synthesis and evaluation of ideas and developments in the field of expertise. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Communicates effectively, both verbally and in writing, with those working in the field of specialization and the wider scientific and social community, communicating and discussing at an advanced level of written, oral and visual communication using a foreign language at least at the C1 General Level of the European Language Portfolio. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Carries out literature search |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to Mathematica and to the Wolfram Language | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Typesetting and presenting your work and data | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Numerical and symbolic computations | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Lists, strings, rules, patterns and pattern matching | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Different programming paradigms | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | procedural, functional and rule- based programming | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Review | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Graphics and image manipulation | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Applications of image manipulation | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Calculus and differential equations applications | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Probability and statistics applications | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Exact and numerical optimization applications | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Linear and polynomial algebra applications | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Applications | Öğretim Üyesi Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |