Information
Code | TBS108 |
Name | Quality Assurance and Standards |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
In this course; Explain the concepts of quality, quality, understand the importance of quality assurance is intended can understand the need and importance of standardization.
Course Content
1-The quality 2-importance of quality concepts and ISO 9000 quality assurance 3- professional standards definition 4-development of standardization and tasks 5- Turkish Standards Institute
Course Precondition
None
Resources
Quality control
Notes
Quality Control Processes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To learn Quality concept and various quality definitions |
LO02 | To learn the objective of quality |
LO03 | To learn Quality consciousness |
LO04 | To learn Basic information on Quality Assurance and Standardization |
LO05 | To learn The definition of total quality control and total quality management |
LO06 | To learn Flowchart of Quality Management System |
LO07 | To learn The interpretation of the flow chart |
LO08 | To learn The purpose of quality control, the importance of industry and location |
LO09 | To learn Quality control and production relationship |
LO10 | To learn The benefits of production quality control |
LO11 | To learn Quality management systems |
LO12 | To learn The development of standard definition and producers, consumers and the benefits to the economy |
LO13 | To learn World-class concepts |
LO14 | To learn ISO9000 standards, Turkish standards and CE certificate |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 4 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3 | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Quality concept and various quality definitions | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The objective of Quality | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Quality consciousness | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | The definition of quality management | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | The definition of total quality control and total quality management | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Flowchart of Quality Management System | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | The interpretation of the flow chart | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Literature review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | The purpose of quality control, the importance of industry and location | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Quality control and production relationship | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | The benefits of production quality control | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Quality management systems | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | The development of standard definition and producers, consumers and the benefits to the economy | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | World-class concepts | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | ISO9000 standards, Turkish standards and CE certificate | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Literature review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Literature review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 36 | 36 |
Total Workload (Hour) | 104 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,16 | ||
ECTS | 4 ECTS |